Головна > Новини > Як виховати патріота?

Як виховати патріота?

червня 19, 2017

Семенівка-2017 100Таке запитання ставить собі не одне покоління українських вчителів. Але сьогодні ця проблема набуває особливого значення й має чималу вагу. Тому 15 – 16 червня 2017 року в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського були проведені чергові Чернігівські педагогічні зустрічі на тему «Національно-патріотичне виховання на уроках словесності». Чернігівські педагогічні зустрічі були започатковані 2003 року як захід, що збирає для обміну досвідом учителів-переможців Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінаціях «Українська мова і література» та «Зарубіжна література». Цьогоріч на цей захід до Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського приїхали словесники – переможці та лауреати конкурсу «Учитель року» в номінаціях «Українська мова і література» та «Зарубіжна література» з Чернігова, Києва, Херсона, Луцька, Кропивницького, Овруча, Ніжина, Кременчука, Бахмача та ін. У зустрічах також узяли участь науковці, письменники, педагоги області.

Учасники зустрічей обговорили нагальні проблеми сучасної школи, серед яких – виховання школярів у дусі патріотизму, принципи й підходи до підручникотворення, оновлення програм зі словесних дисциплін тощо.

Із вітальним словом до учасників заходу звернувся Заліський Анатолій Андрійович, ректор Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат філософських наук, доцент, заслужений працівник освіти України. Анатолій Андрійович наголосив на беззаперечній потрібності Чернігівських педагогічних зустрічей, тому що цей захід дає змогу зіставити свою працю з еталоном, найвищим взірцем (адже запрошені до участі в заході переможці конкурсу – це еліта словесників України, золотий фонд національного вчительства) і накреслити подальші шляхи вдосконалення викладання української мови і літератури, зарубіжної літератури в навчальних закладах.

Розпочала пленарне засідання Котусенко Олена Юріївна, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, яка у своєму виступі висвітлила основні зміни в програмах зі словесних дисциплін, подала методичні рекомендації до початку нового навчального року. Олена Юріївна наголосила, що колективи, які працювали над удосконаленням програм з української мови, української літератури, зарубіжної літератури, складалися із висококласних фахівців, які зуміли оптимально спрацювати в умовах, які склалися. У програмах враховані численні пропозиції, що надходили від науковців і педагогів.

Важливим чинником формування національної свідомості школярів є вивчення і популяризація української мови. На цьому закцентував свою увагу Хом’як Іван Миколайович, завкафедри української мови і літератури Національного університету «Острозька академія», доктор педагогічних наук, професор, академік Академії вищої школи України. Компетентнісний підхід до вивчення українського правопису – тема вкрай актуальна на сучасному етапі розвитку суспільства. Грамотність учня сьогодні перевіряється не лише шкільним диктантом чи переказом, але й умінням школяра (а потім і дорослої людини) спілкуватися в соціальних мережах, писати листи, документи тощо. Удосконалити ці вміння й покликаний компетентнісний підхід.

На важливості правильної лінгвістичної термінології в шкільній мовній освіті наголосив у своєму виступі Омельчук Сергій Аркадійович, проректор з наукової роботи Херсонського державного університету, доктор педагогічних наук, професор кафедри слов’янських мов та методик їх викладання. Його тема «Duchocdesopinionsjaillitlaverite: Нові істини про українську лінгвістичну термінологію в шкільній мовній освіті» викликала жваве обговорення в учасників заходу й змусила замислитися над проблемами впорядкування й стандартизації лінгвістичної термінології.

У наш час тема патріотизму й зрадництва актуальна, як ніколи. Саме цю проблему й висвітлила у своєму виступі Жила Світлана Олексіївна, завкафедри української мови і літератури Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, доктор педагогічних наук, професор. Світлана Олексіївна розкрила тему на матеріалі роману Р. Іваничука «Вогненні стовпи». Проблема патріотизму і манкуртства викликала зацікавлення й жваве обговорення в учасників Чернігівських педагогічних зустрічей.

Які цінності слід сьогодні сповідувати українцям? Які орієнтири обирати в процесі виховання молоді? Над цими питаннями учасників зустрічей змусив замислитися Лавренчук Володимир Павлович, завкафедри методики та змісту освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат філологічних наук, доцент. Володимир Павлович загострив увагу присутніх на духовних напрямках виховання, на необхідності закладання моральних основ і виховання моральних принципів.

На завершення пленарного засідання був проведений круглий стіл «Оновлені навчальні програми з української та зарубіжної літератур для учнів 5 – 9 класів: націотворчий аспект», модераторами якого стали Молочко Світлана Рашитівна, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, та Матюшкіна Тетяна Павлівна, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат педагогічних наук. Світлана Рашитівна та Тетяна Павлівна працювали в робочих групах із оновлення програм для 5-9 класів (С. Р. Молочко очолювала групу з української літератури), тому могли «з перших уст» донести учасникам зустрічей відомості про всі зміни, які відбулися в програмах із української літератури та зарубіжної літератури.

Після пленарного засідання почалася робота в секціях. У секції 1 «Національно-патріотичне виховання на уроках української мови і літератури» (керівник секції – Гальонка О. А., секретар – Левченко Т. П.) виступила Рудницька Ольга Борисівна, учитель української мови і літератури Луцького НВК «Гімназія № 14 імені Василя Сухомлинського», заслужений учитель України, переможець заключного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Українська мова і література», яка продемонструвала свій погляд на актуальні проблеми національно-патріотичного виховання на уроках української мови і літератури.

На важливості предметів українська мова та українська література у вихованні українця наголосив Ковальчук Сергій Іванович, учитель української мови і літератури Овруцької ЗОШ № 1 Житомирської області заслужений учитель України, переможець заключного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Українська мова і література». Педагог розповів про свій досвід роботи в цьому напрямку.

Важливим шляхом збереження національних традицій є організація науково-дослідної роботи з українознавства. У цьому переконана Левченко Тетяна Петрівна, учитель української мови і літератури Бахмацької ЗОШ № 5 Чернігівської області, лауреат заключного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Українська мова і література». Тетяна Петрівна розповіла про свій досвід роботи із цієї проблеми.

Над проблемою вивчення біографії письменника вже кілька років поспіль працює Бронзенко Тетяна Анатоліївна, учитель української мови і літератури Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської області, переможець обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Українська мова і література». На цьогорічних Чернігівських педагогічних зустрічах Тетяна Анатоліївна представила своє дослідження «Вивчення біографії В. Винниченка в контексті національно-патріотичного виховання учнів».

Цікавими були виступи «Розвиток культури мовлення школярів на уроках української мови і літератури з метою вдосконалення мовних та мовленнєвих умінь» Ленько Наталії Валеріївни, учителя української мови і літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 7 м. Чернігова, лауреата обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у номінації «Українська мова і література», та «Формування національно-патріотичних почуттів на уроках літератури рідного краю» Костюченко Анастасії Юріївни, учителя української мови і літератури Краснянської ЗОШ Чернігівського району.

У секції також виступили науковці: Дзюба Тетяна Анатоліївна, професор кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, доктор наук із соціальних комунікацій(тема виступу «Хто при слові „Україна” шапку зніме?» (До проблеми функціонування етноніму Україна в інформаційно-комунікаційному просторі другої половини XIX – першої третини ХХ ст.)»), Матюшкіна Тетяна Павлівна, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат педагогічних наук (тема виступу «Тестування як засіб формування предметних компетенцій у процесі навчання літератури (на матеріалі повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять», 7 клас)»), та Гальонка Олексій Анатолійович, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат педагогічних наук, заслужений працівник освіти України (тема виступу «Патріотичне виховання учнів у позакласній роботі з літератури»)

У секції 2 «Національно-патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури» (керівник секції – Гревцева Т. М., секретар – Вітко М. І.) також обговорювали проблему: як виховати патріота?

Гревцева Тамара Михайлівна, головний редактор журналу «Всесвітня література в школах України», уважає, що важливу роль у вихованні патріотизму відіграє педагогічна преса. У своєму виступі «Українознавчий контекст методичних матеріалів журналу «Всесвітня література в школах України» Тамара Михайлівна довела правильність своєї думки.

На важливості використання фонових знань із різних інтернетджерел під час інтерпретації художнього твору наголосила Вітко Марина Іванівна, учитель-методист зарубіжної літератури Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 імені Героя України Березняка Є. С. Добровеличківського району Кіровоградської області. Марина Іванівна провела захопливий майстер-клас за творчістю Федеріко Гарсії Лорки і продемонструвала, що втрачає і чого набуває твір після перекладу.

Учасники Чернігівських педагогічних зустрічей мали змогу ознайомитися також із досвідом роботи Любченко Наталії Борисівни, учителя зарубіжної літератури спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 з поглибленим вивченням іноземних мов м. Чернігова, лауреата обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у номінації «Зарубіжна література» (тема досвіду «Використанняметоду компаративного аналізув шкільному курсі зарубіжної літератури»), та Мележик Валентини Олександрівни, учителя зарубіжної літератури Гончарівської гімназії Чернігівського району Чернігівської області, заслуженого учителя України, лауреата заключного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у номінації «Зарубіжна література» (тема досвіду «Підготування учнів до участі в інтелектуальних змаганнях із зарубіжної літератури»).

Після обіду в приміщенні Чернігівського літературно-меморіального музею Михайла Коцюбинського відбулася презентаціядвомовної (українсько-болгарської) збірки українського сучасного верлібру «Вільний вітер». Модерував презентацію Гордон Олександр Богданович, заступник голови Національної спілки письменників України. Учасники Чернігівських педагогічних зустрічей малу змогу поговорити про розвиток верлібру в українській та зарубіжній літературі, послухати вірші українських поетів.

Після закінчення презентації концертом класичної музики привітали присутніх викладачі Чернігівської музичної школи № 1 імені Стефана Вільконського Ірина Степаненко (фортепіано), Людмила Тиханкіна (віолончель) та Сергія Мартиненко (флейта). Потім учасники заходу перейшли в Чернігівський театр ляльок імені Олександра Довженка, де переглянули виставу «Ріка… Життя…» (за повістю О. Довженка «Зачарована Десна» та «Щоденниками» митця). Вистава залишила незабутнє враження, оскільки оригінальним є саме явище дорослої вистави засобами лялькового театру. Після спектаклю учасники зустрічей мали змогу поспілкуватися із акторами та режисерами вистави.

Наступного дня (16 червня) учасники Чернігівських педагогічних зустрічей відвідали Семенівський район. Програма перебування в районі була дуже змістовною, цікавою й насиченою.

Учасники заходу відвідали Семенівську ЗОШ № 3 (директор школи Лозовська Ліана Миколаївна), яка вразила своєю ошатністю, затишком і теплом. У школі викладають педагоги, які залюблені у свою справу й працюють наполегливо й творчо. Школа позиціює себе як «Школа сприяння здоров’ю». Про здобутки навчального закладу в цьому напрямі присутнім повідомила заступник директора школи Єриженко Тамара Володимирівна.

Учасників зустрічі привітали Черниш Станіслав Валентинович, перший заступник голови Семенівської районної адміністрації, який розповів про розвиток району, його проблеми і перспективи, та Єрьома Сергій Анатолійович, заступник голови Семенівської районної ради, який передав найщиріші вітання від голови районної ради Василя Васильовича Малковича та повідомив присутніх про здобутки і проблеми гуманітарної сфери району.

Перед учасниками зустрічей виступила Крес Олена Вікторівна, начальник відділу освіти, яка розповіла про освіту Семенівщини. Олена Вікторівна повідомила про те, що демографічна ситуація в районі невтішна. Сільський район зазнає спаду народжуваності, а звідси виникає необхідність закривати сільські школи. Та незважаючи на такий стан справ, педагоги району працюють творчо й самовіддано.

Про стан викладання української мови і літератури та зарубіжної літератури присутніх повідомила Опалєва Світлана Миколаївна, методист Семенівського РМК.

Далі вчителі Семенівщини мали змогу послухати виступи учасників Чернігівських педагогічних зустрічей, обговорити проблеми й перспективи розвитку освітньої галузі, ознайомитися з найновішими досягненнями науки і методики, почути інформацію про оновлені програми й методичні рекомендації щодо початку нового навчального року, обмінятися досвідом та поспілкуватися з найкращими вчителями України.

Наступним навчальним закладом, який зустрів учасників Чернігівських педагогічних зустрічей, була Костобобрівська ЗОШ Семенівського району (директор школи Харитоненко Катерина Василівна) – ошатна, затишна школа, у якій навчаються чудові, талановиті, щирі діти, що вразили всіх своєю безпосередністю, творчістю, різноманітними талантами. Школа працює за методикою Василя Сухомлинського – і справді це «школа радості». Ознайомлення із цим навчальним закладом завершило програму перебування в Семенівському районі.

Чернігівські педагогічні зустрічі добігли кінця. Як і кожного року, було трохи сумно прощатися. Але кожен із учасників пообіцяв, що наступного року приїде до Чернігова із новими здобутками, із новим досвідом.

Семенівка-2017 003

Семенівка-2017 004

Семенівка-2017 005

Семенівка-2017 010

Семенівка-2017 019

Семенівка-2017 026

Семенівка-2017 053

19366302_315140145608399_567750600366179864_n

19225061_315140862274994_8193676412996604031_n

19149444_315141095608304_7051202450662997375_n

19145808_315140925608321_4794071923154765883_n

19225507_315139725608441_1288780274859957861_n

19225702_467422263593056_3413063428802363618_n

19366206_315140325608381_2739086945694415826_n

Семенівка-2017 061

19148944_315140622275018_8014552099738113435_n

Семенівка-2017 087

Коментувати не дозволено.