Головна > Новини > На Чернігівщині відбулися чергові Чернігівські педагогічні зустрічі

На Чернігівщині відбулися чергові Чернігівські педагогічні зустрічі

червня 18, 2018

Зустрічі репки 2018 - 2 063Відповідно до плану роботи 14 – 15 червня 2018 року в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського були проведені чергові Чернігівські педагогічні зустрічі на тему «Національно-патріотичне виховання на уроках словесності». Чернігівські педагогічні зустрічі були започатковані 2003 року як захід, що збирає для обміну досвідом учителів-переможців Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінаціях «Українська мова і література» та «Зарубіжна література». Цьогоріч на цей захід до Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського приїхали словесники – переможці та лауреати конкурсу «Учитель року» в номінаціях «Українська мова і література» та «Зарубіжна література» з Чернігова, Києва, Херсона, Кропивницького, Полтави, Миколаєва, Дніпра, Рівного, Калуша, Бахмача та ін. У зустрічах також узяли участь науковці, письменники, педагоги області.

Учасники зустрічей обговорили нагальні проблеми сучасної школи, серед яких – виховання школярів у дусі патріотизму, принципи й підходи до підручникотворення, оновлення програм зі словесних дисциплін тощо.

Із вітальним словом до учасників заходу звернувся Заліський Анатолій Андрійович, ректор Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат філософських наук, доцент, заслужений працівник освіти України. Анатолій Андрійович наголосив на беззаперечній потрібності Чернігівських педагогічних зустрічей, тому що цей захід дає змогу зіставити свою працю з еталоном, найвищим взірцем (адже запрошені до участі в заході переможці конкурсу – це еліта словесників України, золотий фонд національного вчительства) і накреслити подальші шляхи вдосконалення викладання української мови і літератури, зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти.

Розпочала пленарне засідання Котусенко Олена Юріївна, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, яка у своєму виступі висвітлила основні зміни в програмах зі словесних дисциплін, подала методичні рекомендації до початку нового навчального року. Олена Юріївна наголосила, що колективи, які працювали над удосконаленням програм з української мови, української літератури, зарубіжної літератури, складалися із висококласних фахівців, які зуміли оптимально спрацювати в умовах, які склалися. У програмах враховані численні пропозиції, що надходили від науковців і педагогів. Олена Юріївна звернула увагу присутніх на те, що сьогодні набуває важливого значення медіа-освіта, тому педагоги повинні вміти «відсівати» інформацію, розуміти, що в інформаційному просторі багато неправдивих даних.

Проблеми літературної освіти в Новій українській школі, стратегію і тактику цього процесу висвітлив у своєму виступі Ковбасенко Юрій Іванович, президент Української асоціації викладачів зарубіжної літератури, завідувач кафедри світової літератури Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка, професор, заслужений працівник освіти України. Юрій Іванович акцентував увагу на тому, що сучасна школа повинна виховувати патріота, людину, яка здатна і мислити, і має емоції. Саме ці емоції й дає література. Українська і зарубіжна літератури – це ті предмети, які впливають на почуття, сприяють вихованню, тому роль їх ув освітньому процесі важко переоцінити.

Як виховати патріотизм засобами літератури, з’ясовував Лавренчук Володимир Павлович, завідувач кафедри методики та змісту освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат філологічних наук, доцент. Володимир Павлович окреслив основні завдання, що стоять перед сучасним педагогом у цьому напрямі, виокремив ті прийоми й методи, які є найоптимальнішими в сучасних умовах.

У пленарному засіданні був проведений круглий стіл «Літературна освіта в умовах Нової української школи: проблеми і перспективи» за участі членів робочої групи з оновлення програми «Українська література. 5 – 9 класи». Модерувала круглий стіл О. Ю. Котусенко. Учасниками обговорення були Ковбасенко Ю. І., Молочко С. Р., Матюшкіна Т. П., Півторак В. Р., Ратушняк О. М., Білоус А. В., Якобчук І. І. та учасники Зустрічей, які долучалися до обговорення.

Далі учасники заходу працювали в секціях.

Роботу в секції 1 «Національно-патріотичне виховання на уроках української мови і літератури»розпочав Півторак Віталій Романович,учитель української мови і літератури Калуської гімназії імені Дмитра Бахматюка Івано-Франківської області. Віталій Романович розповів про методично-дидактичне підґрунтя реалізації наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» на уроках української літератури (на матеріалах патронування учнівської науково-дослідної діяльності). Педагог уважає, що національно-патріотичне вихання є однією із найважливіших проблем сучасного суспільства і школа тут є форпостом такого виховання.

Про конкурсні уроки на «Учитель року – 2018» та феномен їх успіху розповів Ратушняк Олександр Михайлович, доцент кафедри української і зарубіжної літератури Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка,член робочої групи з оновлення навчальних програм з української літератури Міністерства освіти і науки України, член журі конкурсу «Учитель року – 2018» у номінації «Українська мова і література». Олександр Михайлович наголосив на тому, що сучасний урок – це поєднання різних форм і методів роботи, а також це засоби емоційного впливу на учня.

«Реалізація наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» на уроках української мови і літератури» – така тема виступу Білоус Анни Володимирівни, учителя української мови і літературикомунального закладу освіти «Середня загальноосвітня школа №54» Дніпровської міської ради, члена робочої групи з оновлення навчальних програм з української літератури Міністерства освіти і науки України. Анна Володимирівна окреслила основні напрями реалізації цієї наскрізної лінії, розповіла про форми роботи в цьому напрямі.

Своїм досвідом із використання технологічних мікроструктур під час аналізу художнього твору поділилася Якобчук Ірина Іванівна, учитель української мови та літератури Рівненської гімназії «Гармонія» Рівненської міської ради, лауреат конкурсу «Учитель року – 2012» в номінації «Українська мова і література». Ірина Іванівна закцентувала увагу на тому, що сучасний педагог не може послуговуватися лише набутками педагогіки й методики минулого, а мусить шукати нові шляхи навчання й виховання молоді.

Про шляхи реалізації компетентнісного підходу до навчання української мови і літератури в умовах Нової української школи повідомила присутнім Молочко Світлана Рашитівна, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання, методист Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, голова робочої групи з оновлення навчальних програм з української літератури Міністерства освіти і науки України, переможець обласного, фіналіст Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2002»у номінації «Українська мова і література». Світлана Рашитівна розповіла про види компетентнісно зорієнтованих завдань, навела приклади таких завдань, запропонованих на різного роду інтелектуальних змаганнях школярів.

На формуванні національно свідомої компетентної особистості на уроках української мови та літератури шляхом використання хмарних технологій акцентувала Герасименко Світлана Володимирівна, учитель української мови та літератури Миколаївської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 28, фіналіст конкурсу «Учитель року – 2018» у номінації «Українська мова і література». Світлана Володимирівна продемонструвала фрагменти уроків із використанням хмарних технологій, розповіла про результативність цих технологій ув освітньому процесі.

Про національно-патріотичне виховання учнів у позакласній літературно-краєзнавчій роботі розповів Гальонка Олексій Анатолійович, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат педагогічних наук, заслужений працівник освіти України. Олексій Анатолійович наголосив на тому, що позакласні заходи є важливим складником виховання національно свідомої особистості.

Як формувати читацьку компетенцію учнів, як привчити дитину читати, як прищепити любов до книги? Ці запитання ставила перед присутніми Коваленко Ольга Павлівна, завідувач відділу гуманітарних та мистецьких дисциплінПолтавського інституту післядипломної педагогічної освіти імені М. В. Остроградського. Ольга Павлівна на прикладі роботи шкіл Полтавщини продемонструвала, як можна ці питання розв’язати, залучити учнів до роботи з книгою, навчити їх сприймати й опрацьовувати прочитаний матеріал.

У сучасних умовах важливого значення набуває робота педагогів із органами державної влади, місцевого самоврядування та громадськими організаціями, особливо у сфері національно-патріотичного виховання молодого покоління. Саме про цей аспект діяльності шкіл Бахмаччини присутнім повідомила Левченко Тетяна Петрівна, учитель української мови і літератури Бахмацької ЗОШ І – ІІІ ступенів № 5 Чернігівської області.

Виховання патріота України – важливе завдання для навчальних закладів з посиленою військовою й фізичною підготовкою. Про роботу в такому закладі, а саме в Чернігівському ліцеї з посиленою військовою та фізичною підготовкою говорили на Зустрічах дві вчительки української мови і літературицього закладу: Гребницька Ольга Іванівната Казаніна Тетяна Олександрівна.Важливо зазначити, що обидва педагоги в різні роки стали переможцями обласного етапу конкурсу «Учитель року» у номінації «Українська мова і література». Ольга Іванівна розповіла про проведену в ліцеї читацьку конференцію за книгою «Вклоняємось доземно українському солдату», а Тетяна Олександрівна ознайомила присутніх із позакласною роботою в закладі.

Про патріотичні мотиви в ранніх баладах Левка Боровиковського та Тараса Шевченка повідомила Косінова Оксана Миколаївна, викладач кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін ВПНЗ «Новокаховський політехнічний інститут» Херсонської області, кандидат філологічних наук. Оксана Миколаївна продекламувала твори цих авторів.

Важливе значення для виховання молодого покоління має творчість Олега Ольжича. Саме про цей літературний феномен йшлося у виступі Гордона Олександра Богдановича,заступника голови Національної спілки письменників України. Олександр Богданович детально проаналізував твори талановитого поета, зупинився на героїчних сторінках його біографії.

Інтертекстуальне вивчення творів Ліни Костенко крізь призму освітніх інновацій стало предметом обговорення у виступі Фещенко Марії Іванівни, учителя-методиста зарубіжної літератури ЗОШ № 304 м. Києва, наукового координатора філологічної студії «Мельпомена» Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка.

Секція 2. Національно-патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури розпочала роботу із виступу Матюшкіної Тетяни Павлівни, доцента кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидата педагогічних наук, доцента, яка звернула увагу педагогів на важливості правильного й грамотного підготування методичних рекомендацій як формі узагальнення педагогічного досвіду.

Як готувати учнів до інтелектуальних змагань, як при цьому використовувати зразки різних видів мистецтва, зокрема художніх ілюстрацій, розповіла присутнім Мележик Валентина Олександрівна, учитель зарубіжної літератури Гончарівської гімназії Чернігівського району Чернігівської області, заслужений учитель України. Валентина Олександрівна демонструвала присутнім ілюстрації до творів зарубіжної літератури, наводила приклади роботи з цими ілюстраціями на уроках зарубіжної літератури.

«Використання українознавчого компоненту під час формування предметних компетентностей на уроках зарубіжної літератури» – тема виступу Горбатенко Олени Степанівни, учителя зарубіжної літератури Носівської міської гімназії Чернігівської області, переможця обласного етапу конкурсу «Учитель року» в номінації «Зарубіжна література». Олена Степанівна поділилася досвідом роботи в цьому напрямі, повідомила про різні форми роботи урочної й позакласної роботи, продемонструвала світлини з різноманітних заходів, які проведені в Носівській гімназії.

Після обіду учасники Зустрічей відвідали літературно-музичну вітальню «На веранді в Коцюбинського». Актор Чернігівського обласного українського музично-драматичного театру імені Тараса Шевченка Едуард Брагіда та викладач Чернігівського музичного коледжу імені Левка Ревуцького Віктор Заяць створили незабутню атмосферу «субот Коцюбинського». Були виконані твори українських композиторів на слова українських поетів.

Після відвідин літературно-музичної вітальні учасники заходу пішли на екскурсію Черніговом.

Наступного дня, 15 червня 2018 року, учасники Зустрічей виїхали в смт Ріпки. Ріпкинська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 2 гостинно зустріла педагогів, науковців, письменників – учасників Чернігівських педагогічних зустрічей.

Директор школи Лебедко Сергій Анатолійович, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист», провів гостей у школу – і розпочалася робота заходу.

Із вітальним словом до присутніх звернувся начальник Ріпкинського районного відділу освіти Багмут Леонід Іванович. Леонід Іванович зупинився на проблемах і перспективах розвитку освіти району, на досягненнях учителів Ріпкинщини.

Про формування національно свідомої, духовно багатої особистості, про роботу вчителів-словесників Ріпкинської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 2 повідомила Тетяна Гнатівна Мороз, учитель української мови та літератури, керівник ШМО вчителів суспільно-гуманітарного циклу, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «старший вчитель». Тетяна Гнатівна розповіла про результативність роботи вчителів цього навчального закладу, про форми й методи роботи, які педагоги використовують ув урочний та позаурочний час.

Мазко Марія В’ячеславівна, заступник директора з виховної роботи Ріпкинської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 2 продемонструвала систему роботи школи з національно-патріотичного виховання. У школі свято шанують пам’ять полеглих у російсько-українській війні випускників цього навчального закладу: на фасаді школи встановлені меморіальні дошки воїнам, що загинули на Сході України, у школі встановлені дні пам’яті, коли, за словами Марії В’ячеславівни, діти навіть поводять себе тихо й замислюються над дорослими проблемами.

Далі учасники Зустрічей виступили перед учителями-словесниками Ріпкинського району. Педагоги мали змогу «з перших уст» почути інформацію про оновлені й нові програми, про стандарти й підручники, про нові підходи до вивчення словесних дисциплін, про вимоги до сучасного вчителя.

Далі учасники зустрічі відвідали екскурсію школою, яку провів директор школи Сергій Анатолійович Лебедко. Цей навчальний заклад вражає сучасною технікою, ошатними кабінетами, оснащеними всім необхідним для роботи, проектами, які колектив успішно реалізовує. А найперше – творчими педагогами на чолі з керівником, які фонтанують ідеями й уміють ті ідеї реалізувати творчо й неординарно.

У Ріпкинській ЗОШ І – ІІІ ступенів незвичний і кабінет української літератури. Ви не побачите тут ні рушників, ні калини, ні печі. Це кабінет української барокової літератури, який засвідчує, що Україна була Європою вже тоді, коли сама Європа лише зазнавала становлення й розвитку. Члени театральної студії «Джерело» (керівник Приходько Алла Іванівна, учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії) продекламували вірші Лазаря Барановича, які й донині актуальні й доречні, зачіпають проблеми війни і миру, збереження природи і її краси, людських чеснот і вад.

Також у кабінеті української барокової літератури відбулася презентація роману Ганни Арсенич-Баран «Радуйся, Невісто неневісная!». Вдячні читачі поділилися своїми яскравими враженнями від роману Ганни Василівни.

Учасники Чернігівських педагогічних зустрічей уклали й підписали резолюцію, у якій схвалили основні положення виступів на заході; визнали необхідність запровадження інноваційних технологій навчання задля удосконалення навчального процесу, набуття учнями ключових і предметних компетентностей відповідно до Концепції «Нова українська школа»; запропонували у зв’язку із оголошенням Президентом України десятиріччя української збільшити кількість годин на вивчення української мови, сприяти розвитку й функціонуванню української мови в усіх сферах життя; із огляду на реформаційні зрушення в освіті, надання переваги діяльнісному складникові, зокрема в навчанні мов і літератур зазначили важливість національно-патріотичного виховання у ході вивчення словесних дисциплін задля формування громадянської свідомості, духовного розвитку особистості на матеріалі культурних набутків України і світу; наголосили на необхідності збереження самодостатніх дисциплін «Українська література» і «Зарубіжна література» в українській школі; запропонували до переліку ключових компетентностей додати читацьку компетентність, яка є визначальною у здобутті знань із різних навчальних дисциплін; постановили поширювати перспективний досвід роботи переможців і лауреатів Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» з національно-патріотичного виховання шляхом використання інноваційних технологій навчання.

Учасники зустрічей також побували на екскурсії в музеї Софії Русової в с. Олешні Ріпкинського району та відвідали комплекс «Голубі озера».

Цьогорічні Чернігівські педагогічні зустрічі добігли кінця. Після них чимало хороших відгуків. Ось один із них: «Повертаюся з Чернігова, а в голові відлунюють рядки Ліни Костенко:

Люблю чернігівську дорогу –

весною, влітку, восени.

Там досі моляться Стрибогу

високі в сонці ясени.

Дівчата ходять, мов княгині.

Цвітуть смарагдові луги.

Русявокосі Берегині

позолотили береги…

Чернігівські педагогічні зустрічі щорічно збирають професіоналів, які стають друзями. Поліська гостинність, неформальне спілкування – ось формат успіху!

Після обміну ідеями і думками, наступного дня ми відвідали смт Ріпки. Найбільше вразила школа, яка є опорною в районі й обладнана за найсучаснішими технічними стандартами. Та, як відомо, техніка сама без людей не працює. Учителі й директор Ріпкинської школи № 2 – ось найбільший капітал цього закладу. Директор,із легким поліським акцентом, яскравий представник свого краю, господар, керівник, менеджер і досить привітна та щира людина, підкорив нас здобутками своєї школи, про які він розказував, проводячи нас кабінетами. А про кожного вчителя розповідав із такою любов’ю, що багатьом із гостей, серед яких більшість були вчителі, мимовільно захотілося працювати саме в такій школі, серед такого колективу і з таким директором. І, мабуть, це не випадково. Адже тут живуть славні педагогічні традиції, які закладала ще родина Софії Русової. Одвідини музею відомого педагога, уродженки цього села, справили добре враження і доповнили знайомство із сучасним Поліським краєм ще й історичним екскурсом. Ми побачили будинок, у якому народилася Софія Русова, церкву, до якої ходила, могили батьків і величні трьохсотлітні дуби-літописці, серед яких на узліссі минало дитинство майбутньої великої жінки, громадської діячки, педагога, засновниці жіночого руху в Україні.

Наостанок ми завітали на Голубі озера, що в поліський лісах. Дехто не стримався, щоб не запірнути в блакить чистої прозорої освіжувальної прохолоди озера. Повітря, густо настояне на хвої вікових сосон, хотілося забрати із собою. Ми вдихали його і не могли надѝхатися! Заради цього повітря і цих гостинних людей на Чернігівщину варто приїхати, щоб надѝхатися і надиха̀тися (на роботу), особливо наприкінці навчального року, коли вже пройдено майже всю дистанцію і до відпустки залишається ще один останній ривок, але для цього треба набратися сили. А вона тут – на Поліссі!» (Олександр Ратушняк)

Зустрічі - 2018 003

Зустрічі - 2018 005

Зустрічі - 2018 009

Зустрічі - 2018 012

Зустрічі - 2018 013

Зустрічі - 2018 014

Зустрічі - 2018 016

Зустрічі - 2018 018

Зустрічі - 2018 020

Зустрічі - 2018 022

Зустрічі - 2018 024

Зустрічі - 2018 026

Зустрічі - 2018 027

Зустрічі - 2018 028

Зустрічі - 2018 036

Зустрічі репки 2018 - 2 055

Зустрічі репки 2018 - 2 069

Зустрічі репки 2018 - 2 102

Зустрічі репки 2018 - 2 104

Зустрічі репки 2018 - 2 105

Зустрічі репки 2018 - 2 109

Зустрічі репки 2018 - 2 110

Зустрічі репки 2018 - 2 111

Зустрічі репки 2018 - 2 114

Зустрічі репки 2018 - 2 116

Зустрічі репки 2018 - 2 137

Коментувати не дозволено.