Інформація про проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції до Дня української писемності та мови «Українська мова як чинник національної державності»
14–15 листопада 2019 року на базі Чернігівського літературно-меморіального музею-заповідника Михайла Коцюбинського та Ріпкинської
ЗОШ І–ІІІ ступенів №2 було проведено Всеукраїнську науково-практичну конференцію до Дня української писемності та мови «Українська мова як чинник національної державності» за участю представників Міністерства освіти і науки України, Національної спілки письменників України, Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації, Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського.
Учасників конференції (понад 130 чол.) привітав Довбня Віктор Миколайович, проректор з науково-педагогічної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, доктор філософських наук, зауваживши про актуальність проблеми конференції для науковців, педагогів, студентів, запрошених гостей.
Із відеопривітанням до присутніх звернувся Омельчук Сергій Аркадійович, проректор Херсонського державного університету, доктор педагогічних наук, професор, який побажав учасникам конференції плідної роботи й цікавих дискусій.
Модератор конференції, Баран Ганна Василівна, завідувач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат філологічних наук, доцент, голова Чернігівської обласної організації Національної спілки письменників України, акцентувала увагу присутніх на важливості реалізації завдань із розвитку та функціонування української мови в Україні.
Учасники конференції обговорили чимало питань щодо виконання Закону про забезпечення функціонування української мови як державної, із історії формування сучасної української мови, проблеми запровадження нового українського Правопису, дотримання мовних норм, методики викладання української мови в закладах освіти.
Так, тему «Формування національно-свідомої особистості на уроках української мови» у своєму виступі розкрила Котусенко Олена Юріївна, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України. Про «Роль та місце мови в освітній системі Костянтина Ушинського» розповів Довбня Віктор Миколайович, проректор з науково-педагогічної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського, доктор філософських наук. Особливе зацікавлення викликала тема «Реймське Євангеліє: очевидне і неймовірне», яка перебуває в колі наукових інтересів Мойсієнка Віктора Михайловича, професора кафедри української мови Житомирського державного університету імені Івана Франка, доктора філологічних наук, професора). Специфіку «Словесно-стильового аналізу літературного твору в школі» розкрив Бондаренко Юрій Іванович, завідувач кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, доктор педагогічних наук, професор. Жила Світлана Олексіївна, завідувач кафедри української мови і літератури Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, доктор педагогічних наук, професор, презентувала «Концепцію образу княгині Ольги за романом Володимира Яворівського «У мене вечеряв Ісус». Із авторською презентацією книги «Український сакрум» виступив Личковах Володимир Анатолійович, професор Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, доктор філософських наук. Про «Ціннісні концепти мовно-літературної освіти в Новій українській школі» розповів Лавренчук Володимир Павлович, завідувач кафедри суспільно-гуманітарної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат філологічних наук, доцент. Чернігівцям приємно було познайомитись із дослідженням Гурського Володимира Агатангеловича, доцента кафедри педагогіки й психології (дошкільної та корекційної освіти) імені Т. І. Поніманської Рівненського державного гуманітарного університету, кандидата педагогічних наук, про «Проблему розвитку особистості мовними засобами в педагогічній спадщині Софії Русової». Із «Словником говіркових, розмовних та застарілих слів української мови», зібраних Миколою Ткачем, учасників конференції познайомив Ткач Михайло Михайлович, головний редактор журналу «Літературний Чернігів», член Національної спілки письменників України.
Ґрунтовними були виступи Баран Ганни Василівни, завідувача кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського, кандидата філологічних наук, доцента, члена Національної спілки письменників України («Українсько-російська міжмовна омонімія»), Дзюби Тетяни Анатоліївни, професора кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання ЧОІППО імені К. Д. Ушинського, доктора наук із соціальних комунікацій, члена Національної спілки письменників України («Чернігівський слід» в історії публікації та дослідження Шевченкового автографу «Мар’яна-черниця»), Хомич Тетяни Леонідівни, доцента кафедри української мови і літератури Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, кандидата філологічних наук («Український словник у сучасному мовно-культурному дискурсі»), Гальонки Олексія Анатолійовича, доцента кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидата педагогічних наук («Розвиток мовлення здобувачів освіти як методична проблема»), Матюшкіної Тетяни Павлівни, доцента кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидата педагогічних наук («Мова перекладів Пантелеймона Куліша (на прикладі вірша Афанасія Фета «Вечір у степу»), Молочко Світлани Рашитівни, старшого викладача кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Компетентнісний підхід до укладання завдань з української мови і літератури в умовах формування Нової української школи»), Красуцької Ірини Володимирівни, головного редактора Українського освітянського видавничого центру «Оріон» («Учитися, думати, діяти і мріяти: роздуми про успішність, гармонію і щастя українського світу від видавців»),
Гребницької Ольги Іванівни, учителя української мови і літератури Чернігівського ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою, заслуженого учителя України («Рідна мова – національний скарб»).
Про провідні джерела з навчання української мови розповіла Проскура Світлана Анатоліївна, провідний бібліотекар Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Віртуальна виставка-журнал «Ну що б, здавалося, слова…»).
Заочну участь у конференції взяли:
Александрова Галина Андріївна, провідний науковий співробітник Інституту біографічних досліджень Національної бібліотеки України імені Вернадського, доктор філологічних наук, головний редактор журналу «Дивослово» («Іван Стешенко: погляди на українську літературну мову»);
Бондаренко Алла Іванівна, професор кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, доктор філологічних наук («Фемінітиви в соціокультурному контексті»);
Ковбасенко Юрій Іванович, завідувач кафедри світової літератури Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат філологічних наук, професор («Літературний едьютейтмент як засіб патріотичного виховання українців»);
Бойко Надія Іванівна, професор кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, доктор філологічних наук («Вербалізація емоційних станів персонажів у новелах Михайла Коцюбинського»);
Бойко Вікторія Миколаївна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук («Фразеологічна репрезентація родинних стосунків в українській мові»);
Вакуленко Галина Михайлівна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук («Неповні речення в електронних засобах масової інформації»);
Пасік Надія Михайлівна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук («Чинники формування норм української літературної мови»);
Пугач Валентина Миколаївна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук (««Індекс сала» в соціокультурному просторі: homo feriens»);
Зінченко Станіслав Віталійович, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук («Діалектні особливості ступенювання у творчості Михайла Коцюбинського»);
Кайдаш Алла Миколаївна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат філологічних наук («Неологізація сучасного мовлення в соціолінгвістичному вимірі»);
Шевченко Світлана Петрівна, асистент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Дієприкметник як складник фразеологізмів української мови: семантико-синтаксичний аспект»);
Красавіна Валентина Василівна, доцент кафедри української мови і літератури Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, кандидат філологічних наук («Мовний складник сучасної гібридної війни»);
Шульжук Наталія Василівна, завідувач кафедри стилістики та культури української мови Рівненського державного гуманітарного університету, кандидат філологічних наук, доцент («Проблеми мовної політики в Україні: соціолінгвістичний вимір»);
Сергеєва Світлана Петрівна, викладач Коледжу економіки і технологій Чернігівського національного технологічного університету, методист методичного центру м. Чернігова («Експресиви в художній картині світу новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo»);
Коваль Валентина Михайлівна, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Англійські неологізми в сучасній українській мові: особливості походження»);
Бойко Марина Іванівна, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Вплив англійських запозичень на сучасне мовлення української молоді»);
Башева Інна Миколаївна, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Українські запозичення в англійській мові»);
Баран Іван Миронович, аспірант кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Прикметникова парадигма у творчості Василя Симоненка»);
Голуб Анна Владиславівна, студентка ІV курсу факультету іноземних Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Проблема перекладу англійських фразеологічних одиниць українською мовою»);
Святогоров Ігор Анатолійович, аспірант кафедри української мови і літератури Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка («Мовні анормативи в сучасному публіцистичному дискурсі»);
Чумак Тетяна Миколаївна, старший викладач кафедри журналістики та мовної комунікації Національного університету біоресурсів і природокористування України, кандидат педагогічних наук («Українська література як головний чинник виховання духовно багатої особистості»);
Голуб Наталія Миколаївна, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, кандидат педагогічних наук («Формування комунікативної компетентності в учнів 8–9 класів на уроках української мови»);
Краснова Людмила Миколаївна, методист відділу суспільно-гуманітарних дисциплін Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського («Мовно-літературні конкурси як чинники формування патріота України»);
Сидоренко Юлія Олександрівна, аспірант кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Мовно-образний аналіз міфологічних структур у поемі «Слово о полку Ігоревім» на уроках української літератури»);
Івахно Наталя Олексіївна, аспірант кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Вивчення функціональних можливостей власних назв на уроках української літератури в старшій школі»);
Орищенко Інна Миколаївна, аспірант кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя («Методичні передумови вивчення образів стихій природи на уроках української літератури в 10 – 11 класах») та учителі-словесники Чернігівщини.
15 листопада учасники конференції продовжили роботу в Ріпкинській ЗОШ І – ІІІ ст. № 2 Ріпкинського району Чернігівської області за програмою:
09.00 – зустріч гостей
С.А. Лебедко, директор школи, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»
09.30 – 09.40 – музична вітальня «Наша мова калинова»
09.40 – 10.30 – конференція «»
- «Візитна картка Ріпкинської ЗОШ І – ІІІ ст. №2»
Н. А. Крутченко, заступник директора з навчально-виховної роботи, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист
- «Виступи учасників Конференції
10.35 – 10.50 – Калейдоскоп цікавих вправ «Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках української мови в умовах НУШ»
Т.А.Волобуєва, вчитель початкових класів, спеціаліст І кваліфікаційної категорії
10.55 – 11.15 – майстер-клас
«Плекаймо в серці кожне гроно,
Прозоре диво калинове»
Т.Г.Мороз, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист
11.15 – 12.15 – Із духовної скарбниці давньої української поезії
Театральна студія «Джерело», керівник А.І.Приходько, вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
12.15 – 12.45 – «Ріпкинська ЗОШ І – ІІІ ст. №2 – опорний заклад сучасного типу» (екскурсія по школі)
С.А. Лебедко, директор школи
13.15 – 15.30 – екскурсія до музею Софії Русової, комплексу «Голубі озера» (с. Олешня)
15.30 – майстер-клас Івана Бібіка – народного майстра гончарної справи.
«Олешня – центр гончарного ремісництва Ріпкинського краю» (с. Олешня)
Зворушені й натхненні змістом роботи педагогічного колективу школи (директор – Лебедко Сергій Анатолійович), який невтомно й творчо працює над втіленням ідей Нової української школи, сміливо запроваджує інноваційні технології, доводячи їхню ефективність результатами праці, учасники конференції висловили вдячність ріпкинським педагогам. Зачаровані природою, розповіддю про діяльність українського педагога Софії Русової під час відвідин музею, роботою 94-річного Івана Бібіка – народного майстра гончарної справи, роз’їжджались учасники конференції.