У 2018 році українські п’ятнадцятирічні школярі вперше брали участь у міжнародному дослідженні якості освіти за програмою PISA (Programme for International Student Assessment), що відбулося під орудою Організації Економічного Співробітництва і Розвитку (ОЕСР) з оцінювання читацької, математичної і природничо-наукової грамотності учнів. Це міжнародне дослідження розглядається як інструмент, що дає можливість кожній країні-учасниці з’ясувати переваги і недоліки національної системи освіти та на основі цих результатів виробити напрями підвищення ефективності її функціонування, а також оцінити під час проведення наступних досліджень правильність прийнятих управлінських рішень. Передбачається, що Україна й надалі братиме участь у подібних міжнародних моніторингових дослідженнях, зокрема у 2021 році в обстеженні якості освіти PISA-2021.
У грудні 2019 року був оприлюднений національний звіт про рівень навчальних досягнень п’ятнадцятирічних здобувачів загальної середньої освіти, що навчаються у різних типах закладів освіти України. На підставі результатів, одержаних українськими школярами, вчені НАПН України підготували методичні рекомендації щодо поліпшення читацької, математичної і природничо-наукової грамотності учнів. Оскільки тираж видання обмежений, усі зацікавлені особи можуть скористатися електронним варіантом методичних рекомендацій, який розміщений на сайті Інституту педагогіки _http://undip.org.ua/news/library/metod_rekom_detail.php?IP=9825) та в Електронній бібліотеці НАПН України (http://lib.iitta.gov.uа). Збірка адресована широкому колу освітян й громадськості, зацікавленій у питаннях підвищення якості та розвитку вітчизняної освіти.