Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського сьогодні працює як онлайн, так і в дистанційному режимі. І стає зрозумілим, що робота з інформацією, використання медіаджерел і інфо-медійних засобів навчання – це важливий елемент сучасної освіти. Тому не дивує, що саме в період інфодемії, пов’язаної з Covid-19 стають актуальними саме курси підвищення кваліфікації з медіаосвіти.
Так, протягом жовтня-грудня 2020 року викладачами інституту було проведено ряд курсів «Медіаосвіта та медіа-інформаційна грамотність сучасного вчителя Нової української школи» (розробник – Мокрогуз О.П., завкафедри суспільних дисциплін та методики їх викладання), на яких навчались більше 70 працівників освіти Чернігівської області. Зазначимо, що це був перший досвід проведення курсів за такою тематикою онлайн, результатом яких стало отримання сертифікатів на 30 годин.
Основна увага на курсах була звернута на можливості медіаосвіти у практичній діяльності вчителів, формування їх медіакомпетентності. Основними темами, які були розміщені на дистанційній платформі для слухачів курсів та висвітлювались на онлайн заняттях стосувались як теоретичних, так і практичних питань медіаграмотності: «Медіосвіта в Україні: історія і сучасність», «Медіакомпетенція педагогічних працівників», «Інфодемія у сучасному медійному просторі (вплив інформації в епоху COVID-19)», «Використання відеоігор в освіті», «Критичне мислення в контексті медіаосвіти», «Можливості використання джерел інформації в навчальному процесі», «Використання мультимедійних презентацій у освітньому процесі», «Захист дітей в інформаційному середовищі», ««Гібридна війна» Росії проти України як інструмент геноциду української нації: історія і сьогодення». Це лише деякі питання, що висвітлювались на курсах.
Слухачі курсів виконували контрольні роботи у вигляді написання есе (нарису) на одну з запропонованих тем: «Чи потрібна медіаграмотність для моїх учнів?», «Медіаграмотність на уроці: потреба чи забаганка?», «Медіаграмотність у повсякденному житті школяра», «Навіщо потрібна медіаграмотність у моїй діяльності педагога?», «Важливість медіаосвіти у формуванні компетентностей учнів на моїх заняттях» та створювали медіаосвітні практичні завдання, які носили творчий медіаосвітній характер на формування критичного мислення; аналіз, опрацювання певних понять (термінів), процесів; узагальнення та систематизацію вимог навчальної програми тощо. Обов’язковою умовою було використання медіаджерел, візуальних джерел інформації. Такі роботи в подальшому вчителі зможуть використати під час проведення уроків, занять, позакласних заходів тощо.
Питання медіаосвіти висвітлюється і під час проведення інших курсів, пов’язаних з інноваційними технологіями викладання шкільних предметів, використанням інформаційних технологій у навчальному процесі. Загалом, на 60-65 відсотків проведених курсів висвітлювались різноманітні питання формування медіаграмотності працівників освіти.
Таке активне звернення до питань медіаосвіти та медіаграмотності стало можливим і завдяки участі працівників інституту в проекті «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси. Метою цього проекту є: інтеграція інфомедійної грамотності у навчальні програми шкільних предметів з метою набуття школярами навичок критичного сприйняття інформації та усвідомлення ними цінності високоякісної інформації в контексті шкільної освіти, включення навичок критичного сприйняття інформації до навчальних програм як сталої частини стандартного навчального процесу.
Участь методистів та викладачів інституту в проекті дозволила в період карантинних обмежень якісно та ефективно впроваджувати медіаосвіту, інтегруючу її у навчальний процес під час проведення курсів. В рамках проекту працівники обласного інституту 24-28 лютого 2020 року взяли участь у Зимовій школі. Протягом року було отримано методичні та дидактичні матеріали для проведення занять з інфо-медійної грамотності зі слухачами курсів. З впевненістю можна сказати, що набуті знання та навички викладачів та методистів інституту будуть лише вдосконалюватись, коли ми повернемось до очної форми проведення занять.
Підтвердженням успіхів у майбутньому є те, що інститут отримав технічні засоби для виконання основних завдань впровадження медіаосвіти в межах проекту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», зокрема, для проведення викладачами кафедр та методистами обласного інституту післядипломної педагогічної освіти курсів підвищення кваліфікації медіаосвітньої спрямованості, вебінарів та семінарів з працівниками освіти у навчальних закладах області тощо. Так, для технічного оснащення “Аудиторії медійної та інформаційної грамотності”, створеної за сприяння ректора інституту Заліського А.А. в 2017 році і першої серед обласних інститутів в Україні, було встановлено інтерактивну панель Newline (65 дюймів), проектор та кольоровий принтер HP, надані Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX). Передбачається отримання ще ноутбуків, що дозволить якісно обладнати аудиторію та на більш вищому рівні впроваджувати медіаосвіту в Чернігівській області.