Меню Закрити

Прокачай цифрову освіту: Лайфхаки з використання інформаційних технологій від кафедри ПМД та ІКТ в освіті

1. Не забороняйте учням користуватись смартфонами на уроках, а переверніть це на свою користь. Наприклад, використовуючи наявні фото на телефоні. Якщо мова йде про мовників (наприклад, іноземна мова), де вивчення матеріалу йде за темами, то описуючи та демонструючи фото один одному учні зможуть залучити свій пристрій і не будуть гратись у цей час. Тут все залежить від творчості вчителя, як він буде залучати гаджети на уроці.

2. Гарним прикладом застосування смартфонів є пошук відповідей у мережі. Наприклад, демонструючи фото науковця чи відомої постаті, учні визначають, хто це і які його досягнення. Скануючи QR-коди, можна виконувати мультимедійні вправи або проходити анкетування чи тестування, адже набрати довге посилання – це як шукати голку у стогу сіна. Таким чином, учні залучають наявну власну техніку і максимально включені у навчальний процес. Не відволікаючись на сторонні речі.

3. Щодо використання різного програмного забезпечення в освітньому процесі, то тут наш досвід вказує на необхідність максимально перейти у хмари, що дозволить зекономити наявні матеріальні ресурси. Велика кількість різного програмного забезпечення, кросплатформеність (можливість працювати на різних операційних системах та пристроях), самостійне оновлення, дистанційна робота (що актуально зараз) – ось неповний перелік онлайн-засобів, за допомогою яких вчитель можеготувати завдання вдома на одному комп’ютері, а використовувати їх у школі на іншому і надавати доступ учням.

4. Використовуйте різні сервіси від різних компаній. Це дозволить вам уникнути ситуації, коли раптом щось трапиться із цією компанією, якою б вона не здаваласянадійною.

5. Хочемо застерегти від використання умовно безкоштовних або тимчасово безкоштовних сервісів, коли сервіс надається освітянам на певний проміжок часу безкоштовно, а потім за його використання встановлюється плата. Якщо одразу оголошується термін і вартість, і вас це влаштовує, то, звісно, можна використовувати. Але є компанії, які не оголошують термін безкоштовного використання. Це той випадок, коли ви налагоджуєте свою роботу, створюєте сайт, відео та інші матеріали, розміщуєте на платформі, а в один день доступ припиняється, поки не внесете плату, розмір якої не обговорювався попередньо.

6. Останніми роками із запровадженням сертифікації учителів актуальним стає створення електронного портфоліо учителя. Створіть свій блог або сайт – це і буде ваше портфоліо. Зробивши свій електронний ресурс, Ви продемонструєте іншимвчителям ваш досвід, який вони зможуть у Вас позичити. Таким чином, Ви будете розвиватись не тільки як учитель, але і як бренд. Важливо бути авторитетним у сучасному світі. Це будуть помічати і учні, і колеги. Напевно, Ви вже самі пригадали декількох вчителів, що діляться матеріалами, якими Ви надихаєтесь і бачите в них авторитетів для себе.

7. Вступайте у професійні спільноти у соціальних мережах, де можна надихнутись. Куратор змісту – це добре, але 60000 підписників – ще краще. У професійних спільнотах можна побачити багато гарних ідей, обговорити актуальні методичні і предметні питання, поспілкуватись із науковцями та авторами підручників та інше.

8. Не слід вважати, що електронні накопичувачі даних надійніші та довговічніші у порівнянні з паперовими носіями, наприклад, книгами. Вони перетворюються у непотрібну річ під впливом електромагнітного імпульсу. Недарма всі серйозні дані, наприклад, наукові, які отримали в ЦЕРНі, дублюються на оптичних дисках та, як не дивно, на папері.

9. Вибрані з відео кадри (стоп-кадри) дозволяють побачити те, що не можна зафіксувати окремо взятими фотографіями.

10. Графічні редактори допомагають опрацювати первісний фото або відео матеріал, проте вони не можуть повернути його до вихідного стану.

11. Цифрові фото- та відео- камери розширюють можливості дослідника, проте вони не замінять здатність бачити те, що йому потрібно.

12. Не дуже переймайтесь тим, що можна стати експериментатором, навчаючись цьому у віртуальній лабораторії.

13. Побудова графіка перебігу певного явища або процесу програмою викликає захоплення до того часу, поки ми не усвідомимо, що мета навчання й полягає в тому, щоб людина оволоділа тим, як відповідний процес можна подавати графічно, які при цьому враховувати виникаючі похибки тощо.

14. Останніми роками почалось відродження зв’язків між різними предметами, яке отримало назву STEM. Як показав досвід, досить мало хто насправді цим займається. Здебільшого мова про STEM закінчується на методиці використання придбаного обладнання. Тому, долучайтесь до цього руху з власними напрацюваннями і у вас майже не буде конкурентів. ІКТ вам у цьому допоможе.

15. Дистанційне навчання виключило безпосереднє спілкування на рівні людина-людина, чим зробило освітній процес таким, що не здатний до підготовки фахівців у багатьох галузях людської діяльності.

16. Для того, щоб учні не підключались до Google класу з інших акаунтів, при створенні класу вимикаємо код класу, а учнів додаємо за e-mail.

17. При проведенні заняття в Zoom, щоб користувачі не заважали вам своїми розмовами при підключенні до заняття, у налаштуваннях конференції необхідно поставити галочку  “Вимикати звук учасників при вході”.

18. Якщо Ви хочете обмежити відповіді учасників заняття в Zoom за часом, необхідно перейти в меню “додатки” та встановити доповнення “Таймер”, яке буде відтворювати звукове сповіщення про закінчення часу, який Ви встановили на виступ, при цьому також можна увімкнути демонстрацію доповнення для всіх користувачів.

19. Як зробити запис власної лекції на ПК без відеоредактора?Якщо У Вас на ПК не встановлено жодної програми-відеоредактора, але встановлений Zoom, Ви можете вмикати Zoom у будь-який зручний для Вас час без підключення слухачів і провести лекцію з використанням екрану ПК під автоматичний запис. В результаті Ви без зайвих зусиль отримаєте власне відео власної лекції, яке можете виставити на будь-який ресурс (YouTube, Facebook тощо).

20. Якщо потрібно зробити простеньке відео, то можна не використовувати відеоредактор, а зробити презентацію з анімаціями та різноманітними мультимедійними елементами у слайдах, можна навіть озвучити всю презентацію голосом. А потім зберегти презентацію у відеофайл.

21. Як надіслати через поштову скриньку Gmail файл обсягом більше 20 МБ?Завантажити файл, призначений для надсилання, із ПК на Google Drive (додаток для поштової скриньки Gmail) і надати доступ до цього файлу адресату через функцію надання доступу. При цьому обсяг файлу, що надсилається, обмежується тільки вільним обсягом пам’яті Вашого Google Drive (до 15 ГБ).

22. Як вставити математичні вирази у Google Форми?У Google Форми не передбачено матредактор, проте вбудовані функції вставлення зображень у якості запитань та варіантів відповідей на запитання. Можна набрати потрібні математичні вирази у будь-якому матредакторі (можна у Word або у Pwer Point), зробити знімок екрану (скріншот), зберегти його як малюнок (наприклад, у програмі Paint) та вставити як зображення у Google Форми.

23. Щоб збільшити або зменшити кількість сторінок текстового документу,  не змінюючи текст, необхідно встановити інтервал між символами: Шрифт – Додатково – розріджений: 0,3 пт або ущільнений 0,3 пт. Також можна змінити поля документу на кілька міліметрів та зменшити або збільшити міжрядковий інтервал на 0,1пт.

24. Якщо в комп’ютері постійно збивається час, то необхідно замінити в ньому батарейку.

25. Якщо Chrome пише, що підключення небезпечне і не відкриває сайт, то спробуйте скористатись браузером Mozilla Firefox. В більшості випадків це відбувається тому, що в кінці вересня 2021 припинив свою дію кореневий сертифікат IdenTrust DST Root CA X3 від Let’s Encrypt. Це призвело до того, що власники гаджетів і комп’ютерів з операційними системами, випущеними більше, ніж п’ять років тому, не можуть потрапити на безліч сайтів. А браузер FireFox має своє власне сховище довірених сертифікатів і відображає вміст цих сайтів.

26. У мобільному застосунку Google Карти є можливість завантажити карти для роботи з ними без доступу до мережі Інтернет. Для цього потрібно в застосунку праворуч вгорі натиснути на своє фото і вибрати пункт “Карти офлайн”.

27. За допомогою мобільного застосунку Google Об’єктив (Google Lens) можна дізнатися відомості про об’єкти, які зображені на фотографії або знаходяться безпосередньо перед вами. Тобто, здійснюється “візуальний” пошук.

28. «Zoom fatigue» або простими словами: “Чому педагоги спіймали високий стрес?”. Засновники лабораторії віртуальної взаємодії людини при Стенфордському університеті пояснили причину стресу через «невербальне навантаження». Основні причини «Zoom-втоми»: довготривале споглядання себе крупним планом та з іншими учасниками конференції, обличчя під час конференції має великий розмір, що з точки зору особистих кордонів викликає дискомфорт, завищену самооцінку від перегляду записаного відео, зменшення активності рухової діяльності, ментальне напруження. Пояснення доволі просте: частота відображення, яка є не природньою у реальному світі. Що треба робити: вмикати камеру лише під час обговорення, змінювати розміри учасників, щоб зменшити навантаження на споглядання облич, проводити зустрічі у вигляді лише аудіо чи обговоренням у чаті, змінювати відстань між екраном.

29. Платформа Mentimeter – сервіс для створення інтерактивних презентацій. Можна використовувати як онлайн так і офлайн. Опитування анонімне, що дозволяє вести відкритий діалог з аудиторією. Опитування, голосування, вікторина за декілька хвилин для підготовки. Плюси платформи: зручність, швидкість, інтерактивність.

30. Платформа Wordwall. Дуже швидке створення інтерактивних вправ із зміною шаблонів. Зручність сервісу у тому, що завдання залишається тим самим, а шаблони відповідно до етапу навчання можна змінювати. Доступні шаблони: кросворди, групування, правда та неправда, випадкове колесо, анаграми, вікторини, лабіринти, відсутнє слово.

31. Відсутність інтерактивної панелі замінить Classroom screen. Доступні майже всі інструменти для навчання: додавати малюнки,  писати по клітинках чи лінійці, регулювати рівень шуму у класі, годинник, секундомір, QR коди, зручні інтерактивності для вчителя (робота в групах, світлофор, випадкове ім’я учня).

32. Редактор формул у форматі LaTex. При створенні власних веб-ресурсів або використанні існуючих веб-сервісів (наприклад Classtime), присвячених вивченню математики, фізики та інших навчальних дисциплін, виникає потреба у введенні формул у форматі LaTex. Швидко це зробити допоможе відповідний онлайн-редактор: http://primat.org/mathred/mathred.html

33. Голосове введення тексту за допомогою Google Документів.Для швидкого введення тексту (запису аудіо або відео-лекції) можна скористатися інструментом Google Документів Голосовий ввід. Щоб це зробити, потрібно обрати пункт меню Інструменти / Голосовий ввід, обрати мову та натиснути для початку запису на значок “мікрофону”.

34. Розпізнавання тексту за допомогою Google Документів.Для розпізнавання тексту з малюнка або фотографії не обов’язково використовувати професійні програми. Можна скористатися можливостями Google Документів. Для цього потрібно завантажити зображення з текстом на Google Диск, а потім відкрити його за допомогою Google Документів. Щоб це зробити достатньо викликати контекстне меню (натиснути праву кнопку миші на файлі зображення) та обрати Відкрити за допомогою / Google Документи. Відкриється новий Google Документ, у ньому зверху буде знаходитися дане зображення, а під ним текст, що був на зображенні.

35. iSpring Free Cam – безкоштовна програма для запису відео з екрану монітора.Доволі часто (особливо це актуально в умовах дистанційного навчання) для створення навчальних відео-роликів потрібні прості та зручні у використанні інструменти для запису та редагування відео з екрану. Одним з них і є iSpring Free Cam (https://www.ispring.ru/ispring-free-cam). Він допомагає швидко створювати відеозаписи (без реклами та водяних знаків), редагувати їх та розміщувати на YouTube в один клік.

36. Гармонійна презентація. Якщо ви бажаєте зробити оригінальне оформлення презентації, а ви не дуже володієте естетичним смаком, щоб підібрати кольори елементів та тексту, можна скористатися онлайн інструментом (https://color.adobe.com/create/color-wheel) для дизайнерів, який базується на кольоровому колі і вписаних у нього правильних геометричних фігурах.

37. Якщо хочете виділити свою презентацію серед інших використовуйте шаблони не із стандартного набору, що пропонує Power Point. Пошукайте у мережі безкоштовні шаблони презентацій. Це дозволить виділити вашу роботу серед інших.

38. Намагайтесь використовувати цікаві та нестандартні фото для своїх матеріалів. Останнім часом популярним є використання інфографіки. З досвіду перебування на різних презентаціях комерційних організацій можемо зазначити, що такий підхід дозволяє значно підвищити інтерес до матеріалу, що подається. Слухачі можуть усвідомити основну суть вашої тези через зображення і запам’ятати його.

39.  Корисною функцією текстового процесора є допомога у підборі синонімів. Ще ця опція має назву тезаурус. Щоб нею скористатися, потрібно на слові, до якого хочете знайти синонім, натиснути правою кнопкою маніпулятора та обрати пункт “Синоніми”. Щоправда, не до всіх слів система може запропонувати синонім.

40. Самий головний лайфхак – це творчо підходьте до використання ІКТ! Саме творчість дозволить виділити вас із десятків тисяч інших. Які сервіси, як і коли – вирішуєте саме Ви!