24 вересня 2024 року у довгоочікуваному живому форматі відбулась робоча зустріч «Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу на рівні територіальних громад: проблеми та перспективи» за участі спеціалістів відділів (управлінь) освіти територіальних громад, які відповідають за питання психологічної служби та опікуються питаннями ментального здоров’я.
На тепер ментальне здоров’я є однією з найбільших людських цінностей не лише з індивідуальної, але і з соціальної точки зору. Психічне здоров’я – це стратегічна проблема сучасного українського суспільства.
Головний меседж робочої зустрічі – відмітити, що ключовими елементами психічного здоров’я є усвідомлення необхідності підтримання та зміцнення особистісних ресурсів психіки; отримання необхідних знань щодо профілактики емоційних та особистісних розладів; планування своєї життєдіяльності відповідно до принципів збереження та збагачення ресурсів психіки, самореалізації та самовдосконалення; застосування знань та умінь щодо збереження власного психічного благополуччя та важливості самодопомоги.
Про «Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?» як дієвий ресурс психологічної просвіти та профілактики ментальних порушень у період кризи» розповіла Інна Чистенко, радник голови Чернігівської обласної військової адміністрації з питань ментального здоров’я. Під час свого виступу пані Інна наголосила, що ментальне здоров’я – непомітний, але водночас головний двигун людини, адже відновивши людину, людина зможе відновити все. Важливим вектором є впровадження державної політики на регіональному рівні, мета якої – створення системи, де ментальне здоров’я збережене у кожному контакті протягом всього життя людини. Учасники та учасниці отримали корисні інформаційні матеріали у рамках Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», які зможуть поширити у закладах освіти своїх територіальних громад.
Юрій Музика, начальник Управління освіти і науки Чернігівської обласної військової адміністрації, у своєму виступі «Координація діяльності психологічної служби системи освіти на рівні територіальних громад: роль органів управління освітою» розповів, що українська освіта за останні роки зіткнулася з чисельними викликами: вимушеними перервами у навчанні, знищенням шкіл, відсутністю очного навчання та обмеженим доступом до нього, значними обмеженнями для реалізації дистанційного навчання, викликаними перебоями з електроенергією та інтернетом. Наголосив також про те, що в умовах воєнного часу значна кількість батьків все частіше у своїх дітей помічає наявність симптомів травматизації психіки: так звані «емоційні гойдалки», а заклади освіти лиш на 64 % забезпечені фахівцями психологічної служби, тому завантаженість практичних психологів вкрай висока.
Про важливість «Підвищення кваліфікації педагогів з питань першої психологічної допомоги здобувачам освіти та основні методичні орієнтири реалізації НУШ у середній школі» відзначив Анатолій Заліський, ректор Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського. Перша психологічна допомога – це сукупність заходів психологічної підтримки та практичної допомоги, якими на сьогодні зобов’язані володіти всі педагогічні працівники у закладах освіти.
Тетяна Маханькова, начальник Управління Державної служби якості освіти у Чернігівській області висвітлила тему «Протидія булінгу (цькуванню): повноваження засновника закладу освіти». Пані Тетяна детально розповіла про механізми протидії булінгу, хто є суб’єктом реагування в разі настання випадку булінгу в закладах освіти та яку роль відіграють місцеві органи управління освітою (засновники закладу освіти) у питанні превенції та протидії булінгу (цькуванню).
Олена Антоненко, директор Навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти Чернігівської області, під час робочої зустрічі висвітлила питання «Забезпечення психосоціальною підтримкою учасників освітнього процесу на рівні територіальних громад: проблеми та перспективи». Пані Олена у своєму виступі охарактеризувала структуру координації психосоціальної допомоги у системі освіти України, зосередила увагу на основних нормативних документах, детально розкрила питання координації діяльності психологічної служби громад та підкреслила важливість ролі органів управління освітою територіальних громад щодо своєчасного інформування закладів освіти про заходи з психосоціальної підтримки для учасників освітнього процесу закладів освіти, які проводяться на рівні України та області.
Робочу зустріч «Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу на рівні територіальних громад: проблеми та перспективи» також відвідали громадські організації та благодійні фонди, які надавали учасникам та учасницям корисні інформаційні матеріали.
Присутні активно долучилися до обговорення висвітлених питань, підкресливши важливість збереження ментального здоров’я в умовах воєнного часу та приємні враження від живих зустрічей.