У наш час поняття «безпечна школа» потребує переосмислення. Питання безпеки учасників освітнього процесу закладу освіти є особливо актуальним в умовах загроз та надзвичайних ситуацій.
Від 28 жовтня до 01 листопада 2024 року педагогічні працівники, практичні психологи, соціальні педагоги закладів загальної середньої та позашкільної освіти (23 особи) підвищували кваліфікацію на базі ЧОІППО імені К.Д. Ушинського за програмою «Організація безпечного освітнього середовища: реагування на надзвичайні ситуації».
Модераторами навчання були: Віталіна Шовкова, методист Навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти Чернігівської області, ст. викладач кафедри психології та Інна Кончиц, методист відділу виховної роботи та позашкільної освіти імені К.Д. Ушинського.
Навчання проходило у формі онлайн-тренінгу за участю науково-педагогічних працівників ЧОІППО імені К.Д.Ушинського та представників служб оперативного реагування на надзвичайні ситуації різного характеру. Для організації зворотного зв’язку, під час виконання завдань самостійної роботи, використовувся вебсервіс Google Classroom.
Протягом навчання учасники отримали інформацію щодо:
- складових безпечного освітнього середовища, нормативно-правових актів, які регулюють співпрацю та взаємодію закладів освіти з організаціями та службами в разі виникнення загрози чи надзвичайної ситуації (Інна Кончиц);
- дій у надзвичайних ситуаціях: пожежа, замінування тощо (Радіон Лігун, начальник управління запобігання надзвичайних ситуацій ГУ ДСНС в Чернігівській області);
- основних заходів та практичних кейсів створення безпечного освітнього простору (Аліна Клепак, канд. істор.наук, доцент кафедри суспільних дисциплін та методики їх викладання ЧОІППО імені К.Д.Ушинського);
- надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації (Марина Бурковська, методист ЧОІППО імені К.Д.Ушинського);
- організації безпечного освітнього середовища закладу освіти через взаємодію учасників освітнього процесу з інспекторами служби освітньої безпеки (Євгенія Москат, начальник сектору організації служби освітньої безпеки Головного управління національної поліції (ГУНП) в Чернігівській області; Аліна Чемерис, начальник відділу «Служба освітньої безпеки» управління патрульної поліції в Чернігівській області Департаменту патрульної поліції).
Питання «Інформування населення про ризики, пов’язані з мінами та вибухонебезпечними залишками війни (ІНРМ), як компонент освітньої системи» теоретично і практично було висвітлено Ксенією Журавель, інструктором з інформування про ризики, пов’язані з мінами та вибухонебезпечними залишками війни Данської ради у справах біженців).
Питання психологічної складової безпечного освітнього середовища у закладах освіти, а саме: «Перша психологічна допомога: теоретичний та практичний аспект», «Протоколи надання першої психологічної допомоги під час переживання негативних психічних реакцій та станів», «Вікові особливості реакції здобувачів освіти на кризові ситуації: вправи та техніки стабілізації психоемоційного стану» були розкриті Віталіною Шовковою. Учасники тренінгу долучились до виконання вправ, ознайомилися з техніками стабілізації психоемоційного стану з метою зниження травматичного стресу та переконались, що перша психологічна допомога – це, перш за все, загальнолюдська підтримка.
Учасники тижневого навчання отримали сертифікати про підвищення кваліфікації (30 год), теку корисних матеріалів з теми тренінгу та подарунки від Данської ради у справах біженців (інтерактивні розмальовки для учнів початкової школи, інформаційні матеріали з питань мінної безпеки для здобувачів освіти основної і старшої школи).