Меню Закрити

Національно-патріотичне виховання у поступі до української національної ідентичності

Тема національно-патріотичного виховання не є новою. Проте особливої актуальності вона набуває в час війни, коли український народ відстоює свою територіальну цілісність, волю, незалежність, а почуття патріотизму кожного українця щоденно піддається серйозним випробуванням.

Війна в Україні загострила і проблему формування національної ідентичності учнівської молоді України.

03 квітня 2025 року відділом виховної роботи та позашкільної освіти Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського було продовжено цикл щорічних тематичних зустрічей і проведено обласний методичний практикум «Національно-патріотичне виховання у поступі до української національної ідентичності». Участь у заході взяли керівники професійних спільнот заступників директорів з виховної роботи ЗЗСО територіальних громад та заступники директорів з виховної роботи закладів обласного підпорядкування (85 осіб).

Традиційно захід розпочався з Хвилини мовчання, під час якої було озвучено один з варіантів текстової частини ритуалу, розроблений Українським інститутом національної памʼяті спільно з ГО «Вшануй» та за участю Центру прав людини та меморіалізації війни Київської школи економіки https://uinp.gov.ua/memorializaciya/proyekt-ceremonialu-hvylyny-movchannya

У зустрічі взяли участь науково-педагогічні та педагогічні працівники ЧОІППО імені К.Д.Ушинського:

  • Інна КОНЧИЦ, модератор зустрічі, методист відділу виховної роботи та позашкільної освіти ЧОІППО імені К.Д.Ушинського обґрунтувала актуальність питання національно-патріотичного виховання як складової української національної ідентичності; проаналізувала чинні нормативно-правові акти, акцентувавши увагу учасників на складових національно-патріотичного виховання, визначених Законом України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (2023); висвітлила шляхи здійснення національно-патріотичне виховання в закладах загальної середньої освіти та напрями реалізації його складових;
  • Аліна КЛЕПАК, к.і.н., доцент кафедри суспільних дисциплін та методики їх викладання ЧОІППО імені К.Д. Ушинського запропонувала учасникам зустрічі, задіявши всі органи чуття, описати поняття «ГІДНІСТЬ», здійснила історичний екскурс в недалеке минуле, висвітливши тему боротьби українців за право бути незалежною нацією; розказала про приклади героїчної боротьби українського народу за самовизначення і творення власної держави, які стали приводом для прояву національної ідентичності, нагадала про революційні події 1990, 2004, 2013-2014 років;
  • Світлана МОЛОЧКО, завідувачка кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання ЧОІППО імені К.Д.Ушинського говорила про мову, яка в умовах війни стала потужним маркером національної ідентичності; обґрунтувала причини, за яких варто спілкуватись українською; презентувала обласну Програму сприяння функціонуванню української мови як державної на 2023-2028 роки; провела мовленнєвий практикум для учасників заходу.

Перші зерна національної ідентичності (національна цілісність, відчуття ціннісної згуртованості, любов до рідної культури, мови, традицій тощо) закладаються у родині і продовжують розвиватися у середовищі закладів освіти наскрізно, в т.ч. через залучення здобувачів освіти до активної участі в громадському житті.

Про інструменти та практичні кейси, які допомагають удосконалити роботу закладів освіти з національно-патріотичного виховання говорили, у другій частині зустрічі, заступники директорів з виховної роботи закладів загальної середньої освіти Бахмацької (Світлана Сидоренко, заступник директора з виховної роботи Бахмацького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №5 Бахмацької міської ради), Городнянської (Тетяна Давиденко, заступник директора з виховної роботи КЗ «Городнянський ліцей № 2» Городнянської міської ради Чернігівської області), Корюківської (Валентина Ситенька, заступник директора з виховної роботи Корюківського ліцею №2 Корюківської міської ради) територіальних громад. До групи спікерів долучилась Антоніна Федорченко, методист з виховної роботи КЗ «Чернігівський обласний науковий ліцей» Чернігівської обласної ради.

Виступи спікерів заходу: «Виховання громадянської відповідальності: підходи та практики», «Залучення дітей до активної участі у громадському житті: ідеї, досвід. Педагогіка партнерства», «Вплив ініціативності учасників освітнього процесу на результативність національно-патріотичного виховання здобувачів освіти», «Український патріотизм у глобальному вимірі: участь у міжнародних проектах» були об’єднані однією думкою – «ПРОЯВОМ ПАТРІОТИЗМУ В УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ МАЮТЬ БУТИ ДІЇ ТА ВЧИНКИ, СПРЯМОВАНІ НА УСВІДОМЛЕННЯ ЦІННОСТІ ДЕРЖАВИ». Педагоги презентували учасникам методичного практикуму яскраві приклади ініціативності здобувачів освіти та результати участі учнів у шкільних, місцевих, обласних, всеукраїнських та міжнародних проєктах національно-патріотичного та громадянського спрямування. Закінчився захід підбиттям підсумків.

Інна КОНЧИЦ

Виховання громадянської відповідальності підходи та практики

Вплив ініціативності учасників освітнього процесу на результативність національно-патріотичного виховання здобувачів освіти

Залучення дітей до участі у громадському житті