Меню Закрити

Перспективний педагогічний досвід 2021-2022

Кулакова Наталя Михайлівна

Дата народження: 3 січня 1981 р.

Навчальний заклад, рік закінчення: Криворізький державний педагогічний університет, 2003 р., «Педагогіка і методика середньої освіти.  Історія»

Посада: учитель історії

Стаж роботи (педагогічний): 20 років

Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «старший учитель»

Адреса досвіду: ліцей №15 м. Чернігова Чернігівської міської ради Чернігівської області

Тема досвіду: «Упровадження мультимедійних та інших інноваційних технологій на уроках історії»

Анотація досвіду: Державний стандарт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898 визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на основі компетентнісного підходу. У вимогах до обов’язкових результатів навчання учнів у громадянській та історичній освітній галузі визначено компетентності які має сформувати вчитель в учнів, а саме: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її добору, перевірки, впорядкування і поширення; критично оцінювати, виявляти маніпуляції історичною та актуальною для суспільства інформацією; дотримуватися авторського права та етичних норм у роботі з інформацією та під час онлайн-спілкування; створювати вербальні та візуальні (графіки, діаграми, фільми) повідомлення, створювати мультимедійні презентації соціального та історичного змісту, поширювати їх; формувати критичне ставлення до інформації з різних джерел.

Запровадження Кулаковою Н.М. сучасних досягнень у сфері мультимедійних технологій на уроках історії дозволяє розширити спектр наочно-дидактичного навчального матеріалу, підвищити мотивацію до навчання, тривалий час утримувати інтерес здобувачів освіти та їх активність протягом всього періоду навчання на необхідному рівні, створити інформаційне середовище, що стимулює інтерес і допитливість учнівської молоді, сприяє формуванню ключових та предметних компетентностей.

Наталя Михайлівна – творчий, креативно мислячий учитель, який у освітньому процесі активно застосовує мультимедійні технології для реалізації компетентнісного та діяльнісного підходів у освітньому процесі. В системі навчальних блогів Blogger, розроблених вчителем, навчальний матеріал подається із використанням Google документів: авторських презентацій (інформаційних та ігрових), анімованих карт, спільної роботи над проєктами на Jamboard, інтерактивних вправ Wordwall, Learning Apps, ігр-тренажерів Classtools, інтерактивних тестувань ClassTime та Kahoot!, 3D візуалізацій Mozaik Education. Для мотивації навчальної діяльності, постановки проблемних питань, організації дискусій та обговорень Наталя Михайлівна використовує інтернет меми, популярні мережеві мотиватори та демотиватори, ментальні карти Coggle, Zoom кімнати для спільної роботи над навчальними проєктами.

Учитель організовує роботу з контурною картою на інтерактивній дошці, віртуальні екскурсії та веб-квести.

Наталя Михайлівна практикує активні форми навчання, формує історичні компетентності, створює умови для розвитку моральних та естетичних цінностей, вміло налаштовує учнів на результативну діяльність, спонукає до творчості. З метою оптимізації освітнього процесу постійно створює умови для ситуації успіху на уроках. Результати роботи вчителя вказують на ефективність застосування обраної технології, а на уроках панує атмосфера довіри та творчої діяльності.

Творчий доробок Кулакової Н.М. увійшов до НМЖ «Історія та правознавство в школах України» №7-8, березень 2016 р.; «Історія України» № 20, 2016 р.; збірки вправ та матеріалів для формування та оцінки громадянських компетентностей на різних предметах у школі та в рамках позаурочної і позашкільної програми проекту «Демократична школа» (2020 р.); колекції вправ з інфомедійної грамотності проєкту «Вивчай і розрізняй» (2021 р.)

Перспективний педагогічний досвід Кулакової Н.М. вивчала Фарбак  Т.М., заввідділу суспільно-філологічних дисциплін

 

Пушкар Наталія  Анатоліївна

Дата народження: 17 січня 1975 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Глухівський державний педагогічний інститут імені С.М. Сєргеєва-Ценського, (1996 р.)

Посада: вчитель початкових класів

Стаж роботи (педагогічний): 25 років

Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «старший учитель»

Адреса досвіду: Новгород-Сіверський навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад І ступеня «Дзвіночок» Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області

Тема досвіду: Інноваційні методи і технології в навчанні та вихованні дітей з особливими освітніми потребами

Анотація досвіду: Пушкар Н.А. – компетентна, творча особистість, глибоко зацікавлена в освітніх інноваціях, майстер педагогічної справи. Наталія Анатоліївна поєднує під час уроку класичні методи навчання та виховання й інноваційні. Це – театр для малят, пальчиковий театр, гімнастика для очей, пальчикова гімнастика, артикуляційна та дихальна гімнастика. Саме такий підхід до навчання і виховання полегшує роботу педагогу, та покращує результат адаптації, навчання та корекції у дітей з особливими потребами. Окрім того Пушкар Н. А. разом з творчою групою створила здоров’язберігаючу технологію «Театр зцілювальних дотиків», що дозволило збільшити щільність рухової активності, покращити фізичне, психічне, моральне здоров’я дітей з особливими потребами.

Як вчитель початкових класів з інклюзивним навчанням широко презентує свої педагогічні напрацювання на сторінках освітніх видань, обласних та міських семінарах, вебінарах, на своїх персональних сайтах; в журналах Видавничої групи «Основа» «Мистецтво в школі» (2017 р.), матеріали VІІІ Міжнародного фестивалю педагогічних інновацій (2016 р.), «Розкажіть онуку» (2014 р.), «Вихователю ГПД усе для роботи» (2015 р.), на персональному сайті вчителя початкових класів Пушкар Н. А., сайті «Янголятко», YouTube каналі Пушкар Наталія.

Наталія Анатоліївна є переможцем районних, обласних, Всеукраїнських конкурсів та Міжнародних фестивалів: районний конкурс «Класний керівник – 2011 року», V Міжнародний фестиваль педагогічних інновацій (2013 р.), І тур  Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2014» у номінації «Початкові класи», ІV обласний конкурс «Використання інформаційно- комунікативних технологій у навчально-виховному процесі» у номінації « Позакласний захід» (2015 р.), обласний конкурс навчальних веб-сайтів (2015 р.), VІІІ Міжнародний фестиваль педагогічних інновацій (2016 р.), міський етап Всеукраїнського конкурсу « Учитель року – 2017», обласний конкурс розробок мультимедійних уроків (2018р.). Плідна робота Пушкар Наталії Анатоліївна відзначена Грамотами та подяками.

Професійні успіхи педагога, глибока зацікавленість в освітніх інноваціях, знання своєї педагогічної справи принесли їй заслужений авторитет та повагу у районі та області, любов дітей та вдячність батьків.

 Перспективний педагогічний досвід Пушкар Н.А. вивчала методист відділу інклюзивного навчання та закладів освіти інтернатного типу Литвяк Д.М.

Кресан Надія Петрівна 

Дата народження: 14.09.1980 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний університет  імені Миколи Гоголя, 2003 р.

Посада: учитель англійської мови

Стаж роботи (педагогічний): 18 років

Кваліфікаційна категорія, звання:  «спеціаліст   вищої категорії», «учитель-методист»

Адреса досвіду: Ніжинський ліцей Ніжинської міської ради Чернігівської області при Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя.

Тема досвіду: «Технології формування соціально компетентного здобувача освіти на уроках іноземної мови шляхом упровадження дистанційної освіти».

Анотація досвіду: Іншомовна освіта та урок іноземної мови, зокрема, мають в своєму арсеналі безліч прийомів та методів навчання, які сприяють формуванню соціально компетентного здобувача освіти закладу загальної середньої освіти. Виклик сьогодення – дистанційна робота освітніх закладів. Учитель іноземної мови має дати відповідь на питання «Як забезпечити реалізацію мети базової загальної середньої освіти та компетентнісного потенціалу галузі «Іноземні мови».

Створення системи роботи з упровадження в освітній процес дистанційної освіти шляхом використання інтерактивних технологій дає можливість виховати соціально активну особистість здобувача освіти з високою громадянською свідомістю, сформувати позитивну «Я – концепцію».

Основними напрямками в роботі вчителя з використання комп’ютерних технологій у навчанні іноземної мови є формування системи знань, умінь та навичок із предмету, вплив на мотиваційну сферу учнів з метою самовдосконалення, економне використання часу на уроці, застосування комп’ютера на різних етапах підготовки до уроку та в процесі навчання.

У своїй роботі Кресан Н.П. дотримується дидактичних та методичних  принципів: комунікативної спрямованості навчання, доступності та індивідуалізації, наочності, свідомості та активності, урахування психолого-вікових особливостей учнів,особливостей рідної та іноземної мови.

Надія Петрівна залучає всіх учнів групи/класу до постійної активної взаємодії, до взаємонавчання. Для підвищення мотивації навчання та пізнавальної активності здобувачів освіти застосовує різні форми практичної роботи, моделює життєві ситуації реального використання англійської мови. Під час проведення уроків Кресан Н.П. застосовує технології кооперативного, колективно-групового, ситуативного навчання, опрацювання дискусійних питань. У арсеналі вчителя різнопланові типи уроків: урок-конференція, урок-презентація, бінарний урок, урок-екскурсія тощо.

Надія Петрівна активно використовує технології творчих, ігрових, інформаційних, практико-орієнтованих та дослідницьких проєктів, що сприяє формуванню навичок самостійної діяльності, самоконтролю та самокорекції здобувачів освіти, розвитку критичного та творчого мислення, пошуку інформації у мережі Інтернет. Педагог спонукає учнів до створення та захисту проєктів за різними напрямками. Для виконання робіт учні використовують програми Microsoft Office Word, Microsoft Office Publisher та MS Office Power Point.

Позитивним результатом роботи вчителя є перемоги учнів на Всеукраїнських учнівських олімпіадах із іноземних мов, різноманітних філологічних конкурсах.

У 2016 році Кресан Н.П. перемогла у ІІ турі всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» у номінації «Англійська мова» та отримала диплом учасника ІІІ туру Конкурсу. Багато років поспіль учитель є членом журі І, ІІ, ІІІ етапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з англійської мови.

Перспективний педагогічний досвід Кресан Н.П. вивчала методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Булгакова Є.К.

Москаленко Зінаїда Федорівна

Дата народження: 09.01.1961 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 1983 рік

Посада: учитель англійської, німецької мов

Стаж роботи (педагогічний): 39 років

Кваліфікаційна категорія, звання:  спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель

Адреса досвіду: Борзнянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені Христини Алчевської Борзнянської міської ради Чернігівської області

Тема досвіду: «Білінгвізм як спосіб інтеграції учнів у європейський полікультурний простір»

Анотація досвіду: Сучасна шкільна освіта України проходить трансформаційні зміни, реалізація яких закладена в освітній державній політиці, зокрема, у Концепції Нової української школи. На концептуальному рівні державою визначено суспільно важливе завдання для освітян, що полягає у розбудові такого освітнього простору, у якому особистість з раннього дитинства усвідомлювала б свою суспільну значущість і через систему ціннісних ставлень набувала досвіду взаємодії з соціумом.

Освітній заклад – багатогранна соціально-педагогічна система, яка відображає життя суспільства, покликаний формувати творчу, ініціативну, соціально активну та відповідальну особистість, здатну конструктивно взаємодіяти з оточуючим світом.

Стрімкий вихід нашої держави у світовий та європейський простір, створює потребу певних змін у викладанні іноземних мов у закладах загальної середньої освіти, необхідність оновлення змісту та методів, застосування інноваційних підходів до викладання іноземної мови.

Необхідно зазначити, що знання іноземних мов позитивно впливає на процес соціалізації, розвиток особистості, її загальної освіченості та культури; відповідає міжнародним тенденціям, документам Ради Європи та ЮНЕСКО, в яких підкреслюється необхідність володіння сучасною освіченою людиною як мінімум двома іноземними мовами. Іншомовна освіта, та урок іноземної мови, зокрема мають в своєму арсеналі безліч прийомів та методів навчання, які сприяють формуванню соціально компетентного здобувача освіти закладу загальної середньої освіти.

У сучасному суспільстві формується соціальне замовлення на володіння декількома іноземними мовами, що є наслідком відкриття міждержавних кордонів поширення багатомовності в суспільствах різних країн світу, тому зростає інтерес до проблеми білінгвізму.

 У роботі Москаленко З. Ф. дотримується дидактичних та методичних принципів: комунікативної спрямованості навчання, міжпредметних зв’язків, спрямовує свою діяльність на досягнення учнями синтезу мовної, предметної та міжкультурної компетенції, свідомості та активності. Зінаїда Федорівна активно використовує технології відкритого навчання, які дають простір для самостійності і творчості здобувачів у освітньому процесі. Учні Москаленко З.Ф. є активними учасниками інтелектуальних філологічних конкурсів, членами Малої академії наук України. Багато років поспіль учитель є членом журі І, ІІ, ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з англійської та німецької мови. Педагог є експертом із проведення інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти області, бере активну участь у семінарах, тренінгах, конференціях, майстер-класах, вебінарах.

Перспективний педагогічний досвід Москаленко З. Ф. вивчала методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Одінцова Л.П.

Радченко Валентина Брониславівна

Дата народження: 14 жовтня 1968 рік.

Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2006 рік

Посада: соціальний педагог

Стаж роботи (педагогічний): 28 років, на посаді соціального педагога – 13 років

Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Адреса досвіду: Комунальний заклад «Прилуцька спеціальна школа» Чернігівської обласної ради.

Тема досвіду: Соціально-педагогічний супровід сім’ї дитини з особливими освітніми потребами.

Анотація досвіду: Одним із пріоритетних напрямів державної політики в галузі сучасної освіти є сприяння в реалізації прав здобувачів освіти на рівний доступ до якісної освіти. Тому важливого значення набуває спрямування соціально-педагогічної роботи не тільки на реабілітацію дитини, але й на підвищення рівня адаптації батьків до життєвих умов, пов’язаних з вихованням дитини, що в свою чергу є запорукою успішної соціалізації та розвитку дитини з обмеженими освітніми потребами. Батьки мають стати активними учасниками реабілітаційного, освітнього та виховного процесу, який забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини в освітньому закладі.

Діти із порушенням фізичного чи психічного розвитку та їх сім’ї – одна із уразливих груп населення та відносяться до категорії сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, що потребують соціально-педагогічного супроводу з боку соціального педагога закладу освіти.

Таким спеціалістом у «КЗ «Прилуцька спеціальна школа» Чернігівської обласної ради є Радченко Валентина Брониславівна, яка працює в освіті вже 28 років, із них ‒ 13 на посаді соціального педагога. Вона виявляє високий рівень професійної компетентності, вміло використовує сучасні форми, методи впливу на учасників освітнього процесу.

 Валентина Брониславівна активно упроваджує групову форми роботи з батьками, зокрема, організувала роботу Школи для батьків – «Особлива турбота – особливим дітям» для соціально-педагогічної підтримки родини в період її адаптації до діагнозу дитини.

Соціальна педагогиня доцільно застосовує інноваційні технології, ефективно використовує професійні знання, надає необхідну консультативну допомогу та рекомендації учасникам освітнього процесу, успішно формує соціальні компетенції учасників освітнього процесу, забезпечує фаховий  соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій дітей.

Радченко В.Б. брала активну участь у загальношкільних засіданнях методичних об’єднань, семінарах для педагогічних працівників з тем «Особливості соціалізації дітей з порушенням аутичного спектру», «Європейський досвід соціалізації учнів із особливими освітніми потребами», «Єфективне спілкування», «Поради батькам та педагогам щодо реалізації індивідуальної програми реабілітації дітей з особливими освітніми потребами», «Умови успішної адаптації п’ятикласників», «Профілактика насильницьких та агресивних форм поведінки серед здобувачів освіти тощо.

Методистами Навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти Чернігівської області, розроблено розвивальну програму для дітей з особливими освітніми потребами «Я і світ навколо мене». Ця Програма надрукована в фаховому Всеукраїнському виданні для працівників психологічної служби системи освіти України за сприяння Національної академії педагогічних наук України газеті «Соціальний педагог».

Перспективний педагогічний досвід Радченко В.Б. вивчала методист Навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти Чернігівської області Третиннікова Л.А.

Колесник Ганна Валеріївна

Дата народження: 08.05.1981 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2003 р.

Посада: практичний психолог

Стаж роботи (педагогічний): 18 років

Кваліфікаційна категорія, звання:  психолог вищої кваліфікаційної категорії.

Адреса досвіду: Ріпкинська гімназія імені Софії Русової Ріпкинської селищної ради

Тема досвіду: Адаптація першокласників до навчання в умовах Нової української школи

Анотація досвіду: Вступ до школи і перші місяці навчання викликають у першокласника зміни всього способу життя і діяльності.

Завдання практичного психолога закладу освіти – забезпечити психологічний супровід адаптації першокласників, допомогти молодшим школярам у формуванні необхідних компетентностей, активізації їх внутрішніх та зовнішніх ресурсів, завдяки яким дитина зможе успішно соціалізуватися у майбутньому.

Ганна Валеріївна забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психологічного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних та індивідуальних особливостей.

Вона бере участь у здійсненні освітньої і виховної роботи спрямованої на забезпечення всебічного, особистісного розвитку здобувачів освіти, збереження їх повноцінного психічного здоров’я.  

Для системного вирішення проблеми «Адаптація першокласників до навчання в умовах Нової української школи» Ганна Валеріївна розробила та впроваджує профілактичну програму для педагогічних працівників «Формування навичок стресостійкості у педагогів», яка отримала перемогу на районному етапі Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми». Актуальності програмі додає визначення рівня готовності педагогів до змін та формування у них стресостійкості до «професійного вигорання». Основне завдання програми – допомогти віднайти необхідні ресурси готовності до змін у педагогів в умовах реалізації ідей Нової української школи та безпечної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу.

Значну увагу, Ганна Валеріївна приділяє питанню профілактики булінгу. Щорічно проводить моніторинг рівня проявів булінгу серед здобувачів освіти, заняття з елементами тренінгу для учнів «Вчимося позитивному мисленню», «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію», семінари для педагогічних працівників: «Булінг в освітньому середовищі. Законодавчий аспект». Упроваджує в закладі освіти медіацію, як конструктивний спосіб вирішення конфліктів серед здобувачів освіти.

Практичний психолог вдало використовує такі дистанційні ресурси, як: Google Classroom, Viber, Skype, Messenger, Zoom, електронна пошта.

Колесник Г.В. проводить просвітницьку роботу з батьками, проводить індивідуальні консультації та тренінги з батьками класних колективів з тем «Навчання без страху», «Техніки спілкування з підлітком», «Виховання самостійності у дітей» тощо.

Інформацію про діяльність психологічної служби практичний психолог розміщує на сайті гімназії в кабінеті практичного психолога та соціального педагога.

Вихованці Колесник Г.В. є активними учасниками районного та призерами обласного етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук.

Перспективний педагогічний досвід Колесник Г.В. вивчала методист Навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти Чернігівської області Дрозд О.М.

Логвін  Галина Вікторівна

Дата народження: 19 серпня 1966 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Читинський державний педагогічний інститут, 1988 р.

Посада:  учитель географії Деснянського навчально-виховного комплексу «гімназія – загальноосвітня школа І ступеня» Деснянської селищної ради

Стаж роботи (педагогічний): 35 років

Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»

Адреса досвіду: Опорний заклад «Деснянський навчально-виховний комплекс «гімназія – загальноосвітня школа І ступеня» Деснянської селищної ради Чернігівської області

Тема досвіду: «Формування громадянської компетентності як засобу соціалізації учнів та орієнтації на успіх»

Анотація досвіду: Сучасна школа відповідно до Концепції «Нова українська школа» має виховати громадян готових до життя у демократичному суспільстві, які вміють конструктивно взаємодіяти з іншими у громадському житті, у сім’ї, у роботі, попереджувати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

Освітню діяльність учитель спрямовує на формування громадянської компетентності учнів, а саме на її соціально-комунікативну складову: формування навичок спілкування та встановлення конструктивних відносин між людьми, вміння критично мислити, формування навичок пошуку, аналізу та оцінки інформації.

Для формування громадянських компетентностей Галина Вікторівна використовує вправи з посібників Демократичної школи, модифіковані для уроків географії та занять географічного товариства: «Хто Я?», «Всі рівні – всі різні», «Меншість і більшість в нашій країні», «Висловлювання».

З метою позитивної мотивації до навчання вчитель використовує такі прийоми: «практичність теорії», «проблемне питання», ідею «важкої мети», «фантастична добавка», «фото вернісаж», «приваблива мета» та створила географічні «гроші» – геліанти, які діти отримують за додаткові завдання, використовують як бонусний бал для самостійної чи контрольної роботи.

На базі закладу діють гуртки: «Лідер», «Феміда», клуб «Віват, інтелект». Навчання в них формує активну позицію молоді щодо реалізації ідеалів і цінностей демократії в Україні. Із 2016 року проводяться Фестивалі обдарованої молоді «Розумна нація – міцна держава», метою яких є підтримка обдарованих учнів Деснянської, Остерської та Козелецької громад.

Під час дистанційного навчання використовує платформу Classroom, до уроків підбирає відеофрагменти, відеоуроки Всеукраїнської школи Он-лайн, створює презентації, тести в Google – формі на платформі «На Урок».

Практична значимість досвіду полягає в тому, що для вчителя важливо зацікавити навчальною роботою всіх учнів, навчити їх самостійно здобувати знання, сформувати такі риси характеру як наполегливість, спостережливість, вміння долати труднощі.

Перспективний педагогічний досвід Логвін Г. В. вивчала методист відділу роботи з обдарованими учнями Ахмедова Л.В.

Борова Людмила Миколаївна

Дата народження: 17.07.1972 року

Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний педагогічний інститут ім. М. Гоголя, 1995 рік

Посада: учитель зарубіжної літератури

Стаж роботи: 26 років

Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель- методист

Адреса досвіду: Чернігівський колегіум № 11 Чернігівської міської ради Чернігівської області

Тема досвіду: «Організація читацької діяльності на уроках зарубіжної літератури»

Анотація досвіду: Формування, розвиток, збагачення читацьких умінь школярів є найважливішим змістом роботи учителя, який забезпечує інтерес учнів до читання, сприяє розвитку умінь і навичок знаходити в літературному творі відповіді на запитання, які хвилюють дітей, допомагає осягати художнє багатство твору й наповнювати «скарбницю» душі тими моральними цінностями, які, зазвичай, виявляються значно пізніше, проте паростки їхні проростуть саме на уроках.

Борова Людмила Миколаївна будує всі уроки на організації читацької діяльності учня і глибокій роботі над літературним текстом.

Можна добре продумати типологію, структуру уроку, методи та прийоми, але щодо уроку літератури цього, безумовно, недостатньо. Без педагогічної психології, знань вікових особливостей учнів, потреб і запитів сучасного учня – представника інформаційної доби не можна створити творчу атмосферу, організувати партнерську співпрацю учителя й учня із довірою та повагою один до одного. Без захопливого ставлення до предмета збоку вчителя неможливо заохотити до читання учнів, розкрити радість, біль, тривогу письменника і, що найважливіше на уроці, викликати бажання учня висловити свої думки та переживання щодо прочитаного.

Учитель проявляє високу професійну майстерність, ерудицію, ґрунтовний рівень фахової підготовки, володіє ефективними формами і методами організації освітнього процесу.

Професійна діяльність Людмили Миколаївни спрямована на те, щоб учні не лише досконало володіли знаннями, але й свідомо застосовували їх у практичній діяльності. Учитель має високий рівень теоретичної підготовки, володіє знаннями сучасної методики та дидактики, намагається постійно вдосконалювати освітній процес, стимулювати пізнавальні інтереси учнів.

     Борова Л. М. глибоко вивчає індивідуальні психологічні особливості учнів класу, із яким працює, що дає можливість здійснювати систематичний умотивований диференційований підхід до кожного школяра. Вдало створює сприятливу для співпраці з учнями та вчителями атмосферу стосунків.

На своїх уроках Людмила Миколаївна вміло створює позитивну мотивацію і пробуджує в учнів інтерес до навчальної діяльності. У роботі спирається на особисто-зорієнтоване навчання: вона розуміє і сприймає кожного учня, адекватно оцінюючи його успіхи і невдачі Особливу увагу приділяє розвитку пізнавальних творчих здібностей дітей за допомогою різноманітних форм, методів і прийомів роботи як на уроці, так і в позаурочний час. Для досягнення ефективного результату використовує інтерактивні методи роботи: «Займи позицію», «Літературні подорожі у просторі та часі», «Картинна галерея», «Ейдос-схеми», «Сенкам», «Хмарки слів», «Читацький театр», «Хорове читання» тощо. Використовує нетрадиційні уроки, а саме: різноманітні ділові та ігрові форми (уроки-диспути, уроки-екскурсії, уроки-подорожі, конференції). Усні журнали, робота творчих груп, індивідуальна робота – саме ці форми роботи допомагають сформувати в учнів позитивні мотиви навчання. Борова Л.М. на уроках ефективно використовує наочність і технічні засоби навчання.

Уроки Людмили Миколаївни характеризуються доступністю викладання з використанням сучасних педагогічних технологій. Її робота направлена на активізацію пізнавальної діяльності учнів, підвищення їхнього інтересу до предмету. Вона вимоглива не тільки до учнів, але й до себе, постійно перебуває у творчому пошуку. Учитель вчить учнів на уроках самостійно аналізувати інформацію і діяти, виходячи з міри її важливості. Значну увагу приділяє роботі з обдарованими дітьми. Борова Л.М. створює духовний світ своїх вихованців, розвиває цілісні світоглядні уявлення відповідно поставленої мети, виробляє уміння й навички користування засобами літератури в різних життєвих ситуаціях. Стосунки з учнями будує на довірі, повазі, справедливості. Її учні беруть участь у творчих конкурсах.

З 2004 року учні Борової Людмили Миколаївни писали науково-дослідницькі роботи в територіальному відділенні МАН та ставали призерами міського та обласного етапів.

Людмила Миколаївна – переможець другого туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» у номінації «Зарубіжна література».

У журналі «Всесвітня література в школах України», №2 (2021), надрукована стаття «Види та методи організації читацької діяльності на уроках зарубіжної літератури», а для журналу «Зарубіжна література в школі», №5-6 (269-270) 2016 року, подані плани конспекти уроків за творчістю Е.Хемінгуея, розробила методичні рекомендації для вчителів «Організація читацької діяльності на уроках зарубіжної літератури».

Перспективний педагогічний досвід Борової Л.М. вивчала завідувач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання, методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Молочко С.Р.