ВІЗІР НАТАЛІЯ ВОЛОДИМИРІВНА
Дата народження: 31 серпня 1980 р.
Навчальний заклад, рік закінчення: Кам’янець-Подільський державний педаго-гічний університет, 2002 рік
Спеціальність за дипломом: «Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова та література»
Кваліфікація: Учитель української мови та літератури і зарубіжної літератури
Посада: заступник директора з навчально-виховної роботи
Стаж роботи (педагогічний): 19 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист
Адреса досвіду: Ніжинська гімназія № 2 Ніжинської міської ради Чернігівської області
Тема досвіду: Самооцінювання якості освітньої діяльності як невід’ємна складова підвищення ефективності та розвитку гімназії
Анотація досвіду:
Наталія Володимирівна – досвідчений педагог, творча особистість, компетентний заступник директора з навчально-виховної роботи, регіональний тренер нової української школи для заступників директорів із навчально-виховної роботи закладів загальної середньої освіти міста Ніжина, Ніжинського району, Вертіївської та Лосинівської ТГ.
У закладі розроблено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, що дозволяє: підвищити якість освітніх послуг, довіряти результатам навчання, постійно вдосконалювати освітнє середовище, систему оцінювання учнів, педагогічну діяльність, управлінські процеси тощо.
В закладі створена робоча група, компетентні учасники якої вивчають і оцінюють систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти за відповідними 4-ма напрямками:
- Освітнє середовище гімназії.
- Система оцінювання здобувачів освіти.
- Оцінювання педагогічної діяльності педпрацівників.
- Управлінські процеси закладу освіти.
Учасники робочої групи, проводячи самооцінювання якості освітньої діяльності за визначеним напрямом, збирають інформацію, використовуючи надійні методи, а саме: спостереження, вивчення документації, опитування (анонімне анкетування, індивідуальне та групове інтерв’ю). Обрахунок анкетування здійснюють за відповідними формулами. Для вимірювання напрямів та правил самооцінювання компонентів внутрішньої системи використовують розроблені відповідні критерії та індикатори.
За допомогою самооцінювання якості освітньої діяльності керівництво закладу освіти забезпечує постійне й неухильне вдосконалення якості організації освітнього процесу та якості освіти, а отже, підвищує ефективність і розвиток гімназії.
Щоб здійснювати постійний моніторинг і вчасно реагувати на виклики освітнього процесу, саме Наталія Володимирівна очолила робочу групу гімназії, яка щорічно проводить самооцінювання якості освітньої діяльності за певним напрямом. Вона згуртувала коло однодумців і забезпечила дієвість та динамічність внутрішньої системи якості освітньої діяльності в гімназії.
Наталія Володимирівна завжди підтримує в колективі партнерські та дружні відносини, значну увагу приділяє самоосвіті й самовдосконаленню, оскільки її життєве кредо: «Як не хочеш відставати, мусиш рухатись вперед!».
З метою ефективної співпраці з молоддю, створення належних умов для навчання й успішної їх інтеграції в суспільне життя у 2019 році Візір Н.В. пройшла Базовий тренінг Програми «Молодіжний працівник». Оскільки гімназія бере участь у проведенні експерименту всеукраїнського рівня «Педагогічні умови формування соціальної активності учнів у закладах загальної середньої освіти», у 2020 році була учасником Всеукраїнського семінару-тренінгу «Учнівський менеджмент – ключ до майбутнього успіху».
Наталія Володимирівна є модератором динамічної групи заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів освіти міста Ніжина. Охоче ділиться досвідом з колегами, сприяє професійному розвитку педагогів, спонукає їх власним прикладом до саморозвитку.
Перспективний педагогічний досвід Візір Н.В.. вивчала методист відділу координації методичної роботи та професійного розвитку керівних кадрів Газука І.І.
РОГАЛЬОВА ОЛЕНА ГЕННАДІЇВНА
Дата народження: 27 червня 1977 року
Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний педагогічний університет ім. Миколи Гоголя, 2000 рік
Посада: директор
Стаж роботи (педагогічний): 21 рік
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії, «учитель-методист»
Адреса досвіду: Прилуцький ліцей № 1 ім. Георгія Вороного Прилуцької міської ради Чернігівської області
Тема досвіду: Створення ефективної внутрішньої системи забезпечення якості освіти – важливий напрям діяльності керівника ЗЗСО.
Анотація досвіду: Олена Геннадіївна – креативна особистість, педагог за покликанням, талановитий керівник, є прикладом для колег у застосуванні інноваційних технологій, апробації на практиці нових ідей, ініціатор створення в ліцеї інноваційного середовища, якому властиве позитивне ставлення педагогів до нового; здатність окремих вчителів і всього педагогічного колективу до творчості.
Розбудову внутрішньої системи якості освіти в Прилуцькому ліцеї № 1 ім. Г. Вороного було розпочато ще в 2019/2020 н.р. Робота була чітко спланована, що й дало якісний результат. Олена Геннадіївна ініціювала створення робочої групи (17 працівників), які пройшли навчання за дистанційною формою з питань забезпечення якості шкільної освіти від Державної установи «Навчально-методичний центр з питань якості освіти», завдяки якому оволоділи основними засадами проєктування внутрішкільних систем забезпечення якості освіти; опанували базові практичні навички щодо сучасних педагогічних технологій самооцінювання якості роботи ЗЗСО.
У серпні 2020 року в закладі вже було затверджено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти та Положення про академічну доброчесність, схвалено Стратегію розвитку закладу.
З 2020 року в річний план роботи закладу внесено розділ «Внутрішня система забезпечення якості освіти». Щорічно на початку навчального року наказом створюється робоча група з числа працівників ліцею, які працюють в мікрогрупах над моніторингом окремих напрямів діяльності закладу. У травні-червні робоча група ознайомлює колектив на засіданні педагогічної ради з результатами самооцінювання, аналіз також включає керівниця до свого щорічного звіту; рекомендації обов’язково враховує робоча група зі складання річного плану на наступний рік; результати оприлюднюються на сайті закладу.
Олена Геннадіївна неодноразово презентувала досвід роботи свого закладу під час конференцій, семінарів, вебінарів, у фахових виданнях. Зокрема, провела консультативно-методичну нараду за запитом директорів міста закладів загальної середньої освіти міста Прилук «Внутрішня система забезпечення якості освіти», де поділилася власним досвідом з питання проведення інституційного аудиту в закладі, познайомила з практикою ліцею, яка себе позитивно зарекомендувала, – залучати увесь педагогічний колектив до розробки усіх локальних положень.
Забезпечення ефективної внутрішньої системи забезпечення якості освіти є одним із найважливіших напрямів діяльності керівника, оскільки результати дозволяють швидко реагувати на запити всіх учасників освітнього процесу.
Створена ефективна внутрішня система забезпечення якості освіти в закладі освіти, чітка система моніторингів, планувань усіх напрямків діяльності була відзначена при проходженні в закладі інституційного аудиту в 2021 році. Уперше в Україні ЗЗСО під час проходження аудиту всі напрями були оцінено на високому рівні. Станом на 2024 рік таких закладів усього 4.
Перспективний педагогічний досвід Рогальової О.Г. вивчала заввідділу координації методичної роботи та професійного розвитку керівних кадрів Шульга І.В.
УЛАНОВИЧ ТЕТЯНА ДМИТРІВНА
Дата народження: 05 лютого 1978 року.
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний університет ім. Т. Г. Шевченка, 2000 рік.
Посада: вчитель фізичної культури.
Педагогічний стаж: 24 роки
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист».
Адреса досвіду: Ріпкинський ліцей Ріпкинської селищної ради.
Тема досвіду: Упровадження компетентнісно-діяльнісного підходу під час проведення уроків фізичної культури
Анотація досвіду: Тетяна Дмитрівна – успішний вчитель і фахівець, лідер, яка любить свій предмет і викладає його нависокому професійному рівні. Уланович Т. Д. не просто наставник та джерело знань для учнів , вона – коуч, фасилітатор, тьютор, модератор, ментор в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Сучасний її шкільний урок – це своєрідна гра-квест з пригодами, цікавими завданнями, перешкодами, завдяки чому дитина не просто навчається, а розвиває свої здібності, можливості, застосовуючи отримані знання на практиці. В цьому і розкривається суть діяльнісного підходу, який лежить в основі концепції «Нова українська школа» та спрямований на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості.
Уроки фізкультури, які проводить Уланович Т.Д. навчають дитину правильно використовувати власне тіло в різних життєвих ситуаціях, самостійно постійно займатися фізичною культурою, формують вольові якості та дають їй знання і розуміння, де вона зможе ці знання застосувати.
Тетяна Дмитрівна на уроках фізичної культури і в позаурочний час використовує такі компетентнісно-орієнтовані завдання, що дають мотивацію на активну рухову діяльність:
проведення Fun Up руханок, розминок, зарядок під музичний супровід із елементами чирлідингу, спортивним інвентарем, які присвячені датам та подіям;
різновид батлів або рингів для засвоєння розвитку фізичних якостей, закріплення вивчених варіативних модулів;
використання Qr-кодів для швидкого отримання інформації про вправу, історичну подію, рухливу гру тощо;
використання ґаджетів, як інструменту для обробки інформації на уроці, показ власних результатів самовдосконалення, участь у всеукраїнських змаганнях, челенджах тощо;
власний регламент руху, коли вчитель пропонує певну дію, а далі дитина сама придумує, додає певні рухи;
завдання з нестандартним інвентарем – ігрові картки з завданням, резинки, парашути, координаційні драбини, мішечки, маленькі та великі надувні м’ячі, пояси, стрічки тощо;
завдання на власний вибір учнями інвентарю, місця показу рухової дії, правил проведення ігор, склад команди і т.д.;
завдання для самоперевірки та взаємоперевірки, які проводяться в парах, методом колового тренування, смуги перешкод;
завдання з інтригою – виконання певного руху з опорою тіла, предметом, коли учні мають самі додуматися як це виконати;
створення закличок з руховими діями.
Досвідом роботи охоче ділиться з колегами, постійно долучається до проведення навчання за програмами підвищення кваліфікаціїї педагогічних працівників освітньої галузі «Фізична культура» закладів загальної середньої освіти, які забезпечують реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти на другому циклі базової середньої освіти. В 2023 році була членом журі першого туру конкурсу «Учитель року – 2023».
Перспективний педагогічний досвід Уланович Т.Д. вивчав методист відділу виховної роботи та позашкільної освіти Дворніченко О.В.
СЛЄСАРЄВА АНТОНІНА ВОЛОДИМИРІВНА
Дата народження: 31.05.1978р.
Навчальний заклад, рік закінчення:
Путивльський педагогічний коледж імені С.В. Руднєва (1997р.), Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка (2000р.)
Спеціальність: «Дошкільне виховання» кваліфікація: вихователь в дошкільному закладі.
Спеціальність: «Дошкільне виховання і практична психологія»,
кваліфікація: вихователь дошкільного закладу та практичний психолог в закладах освіти.
Посада: завідувач Чернігівського дошкільного навчального закладу №57 Чернігівської міської ради
Педагогічний стаж: 24 роки
Адреса досвіду: Чернігівський дошкільний навчальний заклад №57 Чернігівської міської ради
Тема досвіду: «Формула успішної партнерської взаємодії з батьківською громадою»
Анотація досвіду:
Слєсарєва Антоніна Володимирівна працює завідувачем Чернігівського дошкільного навчального закладу № 57 Чернігівської міської ради Чернігівської області з 2009 року.
Як керівник закладу ефективно проводить коригування роботи закладу дошкільної освіти в умовах швидких змін, вдало оптимізує роботу методичної, медичної та інших служб, професійно використовує психолого-педагогічні закономірності організації освітнього процесу.
Антоніна Володимирівна переконана, що успіх педагогіки партнерства з батьками визначається продуманою, цілеспрямованою, систематичною, спланованою, комплексною роботою творчого колективу закладу дошкільної освіти. А усвідомлене й зацікавлене включення в цей процес батьків – один із важливих аспектів забезпечення якості дошкільної освіти.
Педагогічний колектив закладу дошкільної освіти, який очолює Антоніна Слєсарєва, розробив основні вектори взаємодії педагогів та батьків щодо педагогічної, психологічної, соціально-емоційної підтримки.
Як перша освітня ланка, педагогічний колектив, який очолює Антоніна Володимирівна, реалізує такі напрями співпраці педагогів і батьків:
- налагодження партнерських взаємин;
- ознайомлення з програмами, за якими працює заклад дошкільної освіти;
- інформування про підходи закладу до формування компетентностей учасників освітнього процесу, нетрадиційні методи та форми в роботі з дітьми;
- створення атмосфери відкритості, залучення, спільності інтересів, взаємопідтримки, взаємопроникнення партнерів у проблеми одне одного;
- збагачення виховних вмінь батьків, формування упевненості їх у своїх педагогічних можливостях.
Педагогічне гасло закладу – максимальна прозорість і відкритість.
При плануванні партнерської взаємодії з батьками в колективі розробили освітні курси, стратегію педагогіки партнерства для 3-х вікових категорій дітей дошкільного віку, врахувавши сучасні виклики та нові реалії взаємодії з батьками.
Завдання щодо досягнення поставленої мети конкретизували в дайджестах програм освітнього курсу для батьків «Як виростити щасливу та здорову дитину?».
У закладі застосовують різні форми взаємодії з батьками. Зокрема, колективні – батьківські збори (групові та загальні), на яких обговорюються проблеми життєдіяльності груп і дитячого садка; зустрічі з батьками, вечори запитань і відповідей, засідання «круглого столу» з дискусійних питань; заняття-тренінги; спільні з дітьми, батьками і вихователями свята і розваги; виставки спільних робіт батьків і дітей; дні батьківського самоврядування тощо; індивідуальні – індивідуальні бесіди і консультації, які керівник і вихователі проводять, як правило, вранці і ввечері, коли батьки приводять дитину до закладу або забирають додому; відвідування дітей вдома; залучення батьків до життя закладу освіти, наприклад, організаційно-господарська допомога вихователю: виготовлення іграшок, посібників, допомога у проведенні екскурсій; наочно-інформаційні – виставки дитячих робіт; організація буккросингу, публікацій у періодиці та в інтернет щодо проблем сімейного виховання тощо.
Слєсарєва А.В. отримала диплом лауреата Всеукраїнського фестивалю-огляду кращого досвіду з організації просвіти батьків вихованців закладів дошкільної освіти «Джерело батьківських знань» (2020 р.).
Своїм досвідом роботи Антоніна Володимирівна ділиться з керівниками, вихователями закладів дошкільної освіти під час навчання із підвищення кваліфікації на базі ЧОІППО імені К.Д.Ушинського.
Перспективний педагогічний досвід Слєсарєвої А.В. вивчала методист відділу дошкільної та початкової освіти Жеребцова Н.М.
ПОЛЕВИК ІРИНА ПЕТРІВНА
Дата народження: 13 січня 1985 року
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2008 рік
Посада: вчитель математики
Педагогічний стаж: 11 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст І категорії, «старший учитель».
Адреса досвіду: Чернігівська гімназія № 20 Чернігівської міської ради
Тема досвіду: Інноваційні підходи до викладання предметів математичної освітньої галузі
Анотація досвіду: Використання сучасних технологій та методів у викладанні математичних дисциплін, сприяє формуванню сприятливого середовища для розвитку критичного мислення, логічного аналізу, а також здатності застосовувати математичні знання для вирішення практичних завдань у повсякденному житті.
Інноваційні підходи, які використовує в своїй роботі Ірина Петрівна, спрямовані на подолання викликів сучасної освіти, зокрема, надолуження освітніх втрат, проблем дистанційної та змішаної форм навчання, стимулювання мотивації учнів до навчання, тощо.
У практичній діяльності Полевик І П. використовує ряд принципів. Серед них:
– принцип інтерактивності: на уроках Ірина Петрівна реалізує цей принцип через забезпечення активної взаємодії між учнями, учителем та навчальним матеріалом шляхом поєднання технологій розвитку критичного мислення (кубик Блума, ментальні карти, учнівська взаємоперевірка «3-2-1» (3 позитивні риси в роботі, 2 недоліки, 1 питання тощо) та інформаційно-комунікаційних технологій (Learnindapp, Classtime, Академія Хана, Новатіка тощо);
– принцип наочності та візуалізації: вчитель використовує цифрові інструменти (GeoGebra, Desmos, Phet тощо) для наочного представлення математичних понять, формул та графіків, використовує вправи орігаміки та симуляції;
– принцип доступності та диференціації: для врахування індивідуальних особливостей учнів Полевик І.П. приділяє значну роль адаптації навчальних матеріалів та завдань відповідно до рівня підготовки кожного учня. Зокрема, для цього вона використовує навчальну платформу Classroom, де розміщує презентації, опорні конспекти, навчальні відео, вправи-тренажери тощо, забезпечуючи таким чином відкритість та доступ до навчальних матеріалів;
– принцип гейміфікації: Ірина Петрівна активно застосовує елементи гри для підвищення зацікавленості учнів і створення позитивної атмосфери навчання;
– принцип цілепокладання: вчитель особливу роль відводить меті уроку та максимально працює над питанням доцільності та актуальності наповнення його відповідним контентом, що сприяє скерованості учнів на конкретний результат.
Ірина Петрівна активно ділиться своїм досвідом з колегами, є тренером-педагогів Нової української школи, є співлектором курсу-марафону «PRO. Приватне навчання», де навчалося понад 200 вчителів із України. Має публікації в науково-педагогічному журналі «Педагогічні обрії» ЧОІППО імені К.Д. Ушинського та «Математика в рідній школі».
Учні Ірини Петрівни є переможцями другого та третього етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики та економіки.
Полевик І. П. є переможницею конкурсів міського та обласного рівнів «Використання ІКТ в навчально-виховному процесі», І етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2021» у номінації «Математика», конкурсу від ГО «Контора ПІ» на найкращий урок, який був записаний на студії відеозапису в м. Києві (тема «Графи», 2023 рік).
Перспективний педагогічний досвід Полевик І.П. вивчала завідувач відділу природничо-математичних дисциплін Тур Г.І.
РОМАНЧЕНКО ОКСАНА СЕРГІЇВНА
Дата народження: 02 липня 1979 року
Навчальний заклад, рік закінчення: Ніжинський державний педагогічний університет імені Миколи Гоголя, 2003 рік
Посада: учитель української мови та літератури
Педагогічний стаж: 24 роки
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання «учитель методист»
Адреса досвіду: Прилуцький ліцей № 5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна Прилуцької міської ради Чернігівської області.
Тема досвіду: Формування у здобувачів освіти мовної компетентності під час участі в мовно-літературних інтелектуальних змаганнях.
Анотація досвіду: Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, пропонувати оригінальні ідеї, ухвалювати сміливі, нестандартні рішення. Тому актуальною є тема досвіду, оскільки орієнтиром змісту освіти є розвиток творчої особистості.
У своїй педагогічній діяльності Оксана Сергіївна зосереджує увагу на формуванні мовної компетентності здобувачів освіти шляхом активної участі в мовно-літературних змаганнях, зокрема олімпіадах, МАН, конкурсах знавців мови та літератури, творчих змаганнях з написання есе тощо. Інтелектуальні випробування не тільки мотивують учнів до поглибленого вивчення мови, а й сприяють розвитку мовного чуття, логічного, критичного мислення, творчих здібностей, умінь самостійно працювати з різними джерелами інформації. Завдяки цілеспрямованій, системній підготовці учні демонструють високу мотивацію, стабільні результати в конкурсах різного рівня, поглиблюють знання про українську мову як цілісну систему.
Організовуючи ефективну роботу з обдарованими здобувачами освіти, учитель по-особливому моделює освітню діяльність. Задля цього впроваджує в практику компетентнісний підхід до навчання, що базується на поєднанні традиційних та інноваційних методів навчання, створенні мотиваційного середовища, використанні диференційованого підходу до учнів з різним рівнем підготовки.
Особливу увагу вчителька приділяє добору методів, які забезпечують якісну підготовку учнів до творчих змагань:
- мовні розминки та орфоепічні й лексичні хвилинки для актуалізації базових знань;
- лінгвістичні ігри («Мовна дуель», «Виправ помилку», «Мовознавче лото») та рольові ігри, що сприяють глибшому засвоєнню знань, розвитку комунікативних навичок і формуванню соціального досвіду;
- робота з конкурсними завданнями минулих років та їхнім аналізом, обговоренням варіантів відповідей;
- лінгвістичні мінідослідження, які вчать учнів аргументовано висловлювати свої думки щодо мовних явищ;
- творчі вправи, що поєднують мовознавчий матеріал із розвитком писемного мовлення (складання фанфіків, лінгвістичних казок, рекламних слоганів тощо);
- майстер-класи та тренінги, зокрема у формі групової роботи або інтелектуальних змагань. Робота ведеться в атмосфері довіри та взаємопідтримки, що створює позитивне емоційне тло та стимулює учнів до саморозвитку.
Дослідницькі проєкти, які вчать учнів знаходити, аналізувати та презентувати інформацію, а також розвивають креативність, естетичний смак, творче мислення.
Описані методичні прийоми, завдання, форми й методи роботи, на думку філологині, не тільки сприяють формуванню в здобувачів освіти стійкої мотивації до вивчення мови, підвищенню мовленнєвої культури, а й доводять свою ефективність під час підготування учнів до участі в інтелектуальних змаганнях, про що свідчать високі результати на різних етапах конкурсів.
Своїм досвідом Оксана Сергіївна ділиться з вчителями області. Має публікації в науково-педагогічному журналі «Педагогічні обрії» ЧОІППО імені К.Д. Ушинського. Матеріали з досвіду роботи вчителя надруковано у фаховій періодиці (науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та літературу») на сайтах «На урок» та «Всеосвіта».
Романченко О. С. є головою журі ІІ та членом журі III етапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури та мовознавчих конкурсів.
Перспективний педагогічний досвід Романченко О.С. вивчала методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Ремидовська Л.М.
БЕЗЛЮДНА ТЕТЯНА АНАТОЛІЇВНА
Дата народження: 26 грудня 1962 р.
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний інститут імені Т.Г. Шевченка, 1985 рік
Посада: вчитель історії та правознавства
Педагогічний стаж: 11 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист»
Адреса досвіду: Андріївська гімназія Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області
Тема досвіду: Формування правової компетентності школярів на уроках правознавства та в позаурочний час
Анотація досвіду: Безлюдна Т. А. – творчий, професійно компетентний учитель, який активно формує у здобувачів освіти правову предметну компетентність, що передбачає знання ролі права в суспільстві; навички застосування права в конкретних ситуаціях; комплексні характеристики вчинків як законних чи незаконних; ставлення до права як високої соціальної цінності; внутрішню готовність до дотримання правових приписів і конкретних вимог правомірної поведінки; готовність сприяти правомірній поведінці інших осіб.
Тетяна Анатоліївна на уроках активно використовує інтерактивні методи, які позитивно впливають на формування правової предметної компетентності учнів, зокрема, «Коло ідей», «Обери позицію», «Мозковий штурм», «Прес-метод». «Уявний мікрофон», «Імітаційна гра», а також, технології дебатів, розвитку критичного мислення та метод проєктів. Вчитель готує для учнів різнопланові завдання: «дайте власну оцінку», «висловіть своє ставлення, «думку», «поясніть, як розумієте», «запропонуйте коментар до події, факту, явища», «поясніть, що тут є найціннішім і найважливішим саме для вас» тощо. Методи та прийоми навчання обираються відповідно до особливостей учнівського колективу, рівня знань, та інтелектуальних здібностей дев’ятикласників.
Робота з правовими ситуаціями здійснюється індивідуально, у парах, у малих та великих групах. Для вироблення навичок аналізу життєвих ситуацій учитель використовує публікації в інтернет-виданнях, матеріалів інших засобів масової інформації, в яких іде мова про порушення чи реалізацію прав громадян, роботу органів державної влади різних рівнів. Часто учні самостійно знаходять інформаційні матеріали для уроків.
Рольова гра – ефективний метод організації навчальної діяльності учнів. Так, наприклад, при вивченні теми «Основні положення трудового права» вчитель пропонує учням розіграти такі ситуації, як «Працевлаштування», «Звільнення з роботи». На окремих уроках використовується рубрика «Корисні поради» з інформацією про те, куди звертатись у разі порушення прав неповнолітніх, як правильно шукати роботу, де можна захистити свої права як споживачів, у яких випадках треба звертатися до правоохоронних органів тощо.
В закладі освіти створена система правової освіти та виховання складовими якої є викладання основ правознавства на уроках, правовиховні заходи та профілактична робота з попередження правопорушень, правопросвітницька робота з батьками. Спільними зусиллями вчителів початкових класів, вчителів-предметників, класних керівників, психолога, індивідуальною роботою досягається належний рівень формування навичок правомірної поведінки як учнів.
Результатом роботи Тетяни Анатоліївни є формування правової предметної компетентності (учениця 9 класу Катерина Корж отримала диплом ІІІ ступеня ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства, 2023-2024 н.р.), відповідальної громадянської позиції, пізнавального інтересу учнів до правознавства, активна участь школярів у правових заходах, дисципліна та правомірна поведінка в учнівському середовищі.
Перспективний педагогічний досвід Безлюдної Т.А. вивчала методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Поцелуйко Ю.І.
Переможці «Учитель року -2025»
Номінація «Хімія»
Прізвище, ім’я, по батькові: Левченко Олена Миколаївна
Педагогічне кредо: «Усіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.» (Я. А. Коменський )
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2006 рік
Місце роботи: Корюківський ліцей № 2 Корюківської міської ради Чернігівської області
Стаж роботи (педагогічний): 18 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Проблемна тема, над якою працює: Розвиток пізнавальної активності школярів шляхом використання інноваційних форм і методів діяльності на уроках хімії та біології.
Провідна ідея досвіду роботи – організація навчально-пізнавальної діяльності школярів через активні методи навчання, керування навчальними діями учнів та спонукання їх до виконання різних видів завдань, здійснення самоконтролю, самооцінювання як в очному, так і дистанційному форматі організації освітнього процесу.
Педагог має високий рівень фахової підготовки. Знає законодавчі вимоги щодо змісту освіти та форм організації освітнього процесу. Володіє методиками й технологіями моделювання змісту навчання. Застосовує сучасні прийоми формування складних понять, навичок самостійної пошукової діяльності. Використовує різні види інтеграції, надає перевагу використанню ефективних методик розвитку в учнів критичного мислення. Постійно займається самоосвітою. Планує власний професійний розвиток. Відстежує зміни в системі освіти, враховує їх у проєктуванні власної педагогічної діяльності. Вивчає та впроваджує в освітньому процесі інноваційні технології. Перевагу надає інформаційно-комунікативним, дослідницьким, інтерактивним технологіям, проблемному навчанню.
Методично правильно організовує навчальні заняття різних типів, застосовує форми й методи навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідно до поставлених завдань. Застосовує стратегії роботи, які не тільки сприяють розвитку пізнавальної діяльності, а й заохочують учнів до взаємодії, створює умови для цього, використовує розроблені та апробовані у власному педагогічному досвіді прийоми. Уміє використовувати цифрові сервіси для організації освітнього процесу, професійного спілкування та розвитку, уникає небезпек в інформаційному просторі, дотримується академічної доброчесності. Намагається урізноманітнювати інструментарій оцінювання. Враховує результати оцінювання для визначення цілей навчання, проводить їх аналіз з метою подальшого коригування діяльності. Займається позакласною роботою з предметів.
Оптимальне поєднання педагогом методів і прийомів, включення учнів до різних форм практичної і дослідницької діяльності, комплексне використання педагогічних засобів сприяють залученню учнів до активного процесу пізнання й самовдосконалення.
Забезпечує належну результативність освітнього процесу. Серед її учнів переможці обласного етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з хімії, біології та екології, обласного та фінального етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, конкурсів і проєктів екологічного характеру.
Бере активну участь у методичній роботі закладу. Розробляє власні навчальні, методичні матеріали, якими ділиться на освітніх платформах.
Номінація «Зарубіжна література»
Прізвище, ім’я, по батькові: Баран Іван Миронович Педагогічне кредо: «Постійна праця над собою»
Навчальний заклад, рік закінчення: Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2018 рік
Місце роботи: Комунальний заклад «Чернігівський обласний науковий ліцей» Чернігівської обласної ради
Стаж роботи (педагогічний): 6 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст ІІ категорії
Проблема, над якою працює: Інтеграція різних видів мистецтва в уроки зарубіжної літератури
Іван Миронович – відповідальний, ініціативний, талановитий педагог. Володіє сучасними методами викладання зарубіжної літератури, що ґрунтуються на принципах особистісно орієнтованого навчання та активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Забезпечує формування компетентнісного підходу у викладанні зарубіжної літератури через використання інновацій, сприяння розвитку пізнавальної діяльності; формування ключових і предметних компетентностей. Вільно володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовує та поширює в професійному середовищі.
Уроки відзначаються логічною завершеністю, високим науковим і теоретичним рівнем. Проблемно-пошуковий метод пояснення нового матеріалу вміло реалізовує через індивідуальні та групові форми роботи. Результативно працює з обдарованими дітьми, основну увагу зосереджує на розвитку їхніх творчих здібностей, формуванні дослідницької компетентності. Учні Барана І. М. щорічно беруть участь у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН. У 2019/2020 н. р. його учениця здобула перемогу на ІІ етапі конкурсу (1 місце) та стала учасницею ІІІ етапу. У 2021-2023 н. р. учні здобували дипломи ІІ ступеня на ІІ етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт.
Його учні долучаються до проведення науково-практичних конференцій регіонального та всеукраїнського рівнів.
Молодий викладач належну увагу приділяє самоосвіті, активно працює над підвищенням свого фахового рівня, беручи участь в освітніх заходах (конференціях, семінарах, тренінгах), займається науковою діяльністю. Має публікації в наукових виданнях. У 2023 році Баран І.М. закінчив аспірантуру Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
Іван Миронович бере активну участь у роботі методичної комісії суспільно-гуманітарних дисциплін, ділиться педагогічним досвідом з колегами регіону, України. У 2024 році брав участь у Всеукраїнському вебінарі «Дослідницький простір філолога», презентуючи досвід роботи КЗ «Чернігівський обласний науковий ліцей».
Активно долучається до роботи театральної студії ліцею, організовує проведення поетичних читань, кіноклубу. Має вокальні, музичні, артистичні здібності, талант віршувати, писати прозу. Член Національної спілки письменників України.
Номінація «Історія»
Прізвище, ім’я, по батькові:
Луценко Наталія Олександрівна
Педагогічне кредо: Головне навчити дитину мислити
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2014 рік
Місце роботи: Новобілоуський ліцей Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області
Стаж роботи (педагогічний): 10 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст другої категорії
Проблема, над якою працює: Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії на основі роботи з джерелами інформації
Наталія Олександрівна – не просто вчитель історії, а справжній наставник, який вміє запалити в серцях учнів жагу до знань. Її уроки – це захоплюючі подорожі в минуле, де кожен може відчути себе частиною історії. Пані Наталія переконана, що історія – це не лише факти та дати, а й ключ до розуміння сучасного світу. Тому вона активно працює над розвитком критичного мислення учнів на основі роботи з інформаційними джерелами. Вона вчить учнів не просто запам’ятовувати інформацію, а й аналізувати її, робити висновки та формувати власну думку.
На своїх уроках використовує різноманітні методи та прийоми, щоб зацікавити учнів: дискусії, рольові ігри, аналіз історичних документів, робота з інтерактивними картами та відеоматеріалами.
Вчитель має досягнення, які говорять самі за себе:
- 2021-2022 н.р.: учениця 11 класу стала переможницею ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії.
- 2021-2022 н.р.: двоє учнів набрали 200 балів з історії України під час складання національного мультипредметного тесту.
- 2023-2024 н.р.: учень 8 класу став переможцем ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії, а також отримав диплом ІІІ ступеня ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії.
Наталія Олександрівна є активним учасником освітнього проєкту «Вивчай та розрізняй» за підтримки «IREX» з 2020 року. У 2024 році стала експертом з сертифікації педагогічних працівників, який проводить Державна служба якості освіти України. Це свідчить про її постійне прагнення до самовдосконалення та готовність ділитися своїми знаннями з колегами.
Наталія Олександрівна – це вчитель, який не лише навчає історії, а й виховує справжніх патріотів, які вміють критично мислити та аналізувати інформацію.
Номінація «Технології / трудове навчання»
Прізвище, ім’я, по батькові: Сало Алла Володимирівна
Педагогічне кредо: Не кажи світові про те, що ти хочеш зробити – покажи, як ти це робиш
Навчальний заклад, рік закінчення: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 1998 рік
Місце роботи: Куликівський ліцей Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області
Стаж роботи (педагогічний): 28 років
Кваліфікаційна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
Проблема, над якою працює: Розвиток творчого потенціалу учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності
Алла Володимирівна – досвідчений та ініціативний педагог, який досконало володіє сучасними освітніми методиками та технологіями. Вона активно впроваджує інновації у освітній процес і поширює їх у професійному середовищі. Вчителька грамотно будує структуру уроків, ефективно використовує навчальний час та враховує індивідуальні особливості учнів. Під час занять забезпечує оптимальне поєднання фронтальних, індивідуальних та групових форм роботи, створюючи умови для самостійної діяльності школярів. Широко застосовує елементи інноваційних методик, зокрема розвиток критичного мислення, ігрові та інтерактивні технології.
Працюючи над проблемою, Алла Володимирівна стимулює школярів до генерування нестандартних рішень, креативного мислення та самостійного пошуку шляхів реалізації власних ідей. Вона приділяє увагу не лише опануванню програмового матеріалу, а й розвитку проєктних та технологічних навичок учнів, враховуючи їхні психологічні особливості та індивідуальні здібності. Завдяки цьому школярі вчаться аналізувати, порівнювати, обґрунтовувати власні рішення, розвивають інженерне мислення та набувають практичного досвіду, що сприяє їхній професійній самореалізації.
Алла Володимирівна має значні успіхи у роботі з обдарованими дітьми. Її учні неодноразово ставали призерами всеукраїнських та міжнародних конкурсів та олімпіад, зокрема дипломантами ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з технологій. У межах методичної комісії вчителів художньо-естетичного циклу вона ділиться з колегами педагогічними ідеями, проводить відкриті уроки, семінари-практикуми та майстер-класи задля власного професійного зростання.
Вчителька відповідальна та дисциплінована, захищає права та інтереси дітей. Користується повагою серед колег, учнів і батьків.











